خلاصة:
مطالعه حاضر تلاشی است به منظور گسترش دانش ما در زمینه تأثیر سبکهای مختلف یادگیری بر عملکرد داوطلبان ایرانی در آزمون آیلتس. هدف پژوهش حاضر، بررسی سبکهای مختلف یادگیری و میزان اثرگذاری آنها بر کسب نمرات بالاتر و نیز عملکرد زبانآموزان در انواع پرسشهای آزمون آیلتس است. در این تحقیق، 90 نفر از زبانآموزان رشتههای مختلف تحصیلی شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای شناختی طراحیشده از سوی کلب (1984) و نیز یک آزمون آیلتس مدل است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نشان داد که بیشتر داوطلبان دارای سبکشناختی بازتابگرا هستند و به ترتیب پس از آن، داوطلبان عملگرا، فعالگرا و نظریهپرداز قرار دارند. در این میان، داوطلبان عملگرا عملکرد بهتری در آزمون آیلتس در هر مهارت داشتند. نتایج واریانس یکطرفه (Anova One - Way) نشان داد که بین متعلق بودن به هرکدام از سبکهای یادگیری و میزان موفقیت در آزمون آیلتس، تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه، میان متعلق بودن به هر یک از این سبکهای یادگیری و عملکرد زبانآموزان در انواع مختلفِ پرسشهای آیلتسT ازجمله پرسشهای تکمیلجمله و چهارگزینهای، رابطه معناداری مشاهده شد.
The aim of the present study was to investigate the students' learning styles and their influence on performance in various question types of IELTS examination and also in gaining higher band scores. In order to find answers to research questions, the researcher first used Kolb's questionnaire to recognize individual learning styles of candidates which were accordingly categorized into four classes as activists, theorists, pragmatists and reflectors. According to the results of the ANOVA, in listening comprehension section only some of the mean differences between groups were statistically significant in different question types. In note completion, multiple choice, and matching question types researchers faced a statistically significant difference. The results of the comparison between performances of the four groups in the IELTS reading test revealed that the mean score of the theorist group was higher in matching tasks and multiple choice questions and reflectors out-performed the others in task completion questions while activists had better performance in yes, no, not given tasks and pragmatics were better performers of short answer questions. So, researchers were on the safe side to say that variation due to belonging to different learning style groups causes variation of performance in different question types.