خلاصة:
با توجه به اینکه تحقیقات اندکی در زمینه استفاده از رویکرد کلاس درس معکوس (که در آن جای تدریس و تمرین در کلاس درس جابهجا میشود) انجام شده است؛ مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر این رویکرد بر پیشرفت یاددهی- یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر پایه هفتم طراحی شد. در این مطالعه 60 دانشآموز دختر در دو گروه آزمایش و گواه شرکت داشتند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت هشت جلسه (90 دقیقهای)، مبحث جذر و توان بر اساس کتاب درسی ریاضی پایه هفتم را به شیوه کلاس درس معکوس آموختند. در پایان، دانشآموزان هر دو گروه در آزمون پایانی مبحث جذر و توان شرکت کردند. نتایج حاصل از بررسی دادهها نشان داد که اگرچه عملکرد دانشآموزان گروه آزمایش (کلاس درس معکوس) بهتر از عملکرد دانشآموزان گروه گواه است؛ ولی تحلیل کواریانس نشان داد که این اختلاف در میانگین دو گروه از نظر آماری معنی دار نیست.
Flipped classroom is an approach in which content are available to students via Internet. Students learn mathematical content at home, and then they solve problem with guidance of teacher at classroom. The present study aimed to evaluate the effect of flipped classroom approach in math education. This study was performed in eight sessions (90 minutes) for the topic of “exponentiation and square root” from the mathematic textbook, with the participation of 60 girl students in the Seventh grade. These 60 students were divided into two groups: “experimental” and “control” group. All students in both experimental and control group were participated in final exam with same mathematical content. For analyzing the scores of the two groups, covariance analysis was used. The results of this study showed that the flipped classroom approach is effective on students' learning progress but the differences in average for two different groups are not statistically meaningful.