خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف پیش بینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی براساس کارکردهای خانواده و ذهنآگاهی، پذیرش و عمل مادران انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی مراجعه کننده به مرکز توانبخشی وصال شهرستان کرج و مادرانشان در سال 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه موفقیت تحصیلی ولز (2010)، سنجش عملکرد خانواده (1983)، پرسشنامه ذهنآگاهی بائر (2006)، پرسشنامه پذیرش و عمل باند و همکاران (۲۰11) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در قسمت آمار استنباطی از رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرمافزار spss نسخه 23 استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهمترین پیشبینیکننده موفقیت تحصیلی به ترتیب کارکردهای خانواده و ذهنآگاهی، پذیرش و عمل بود. مهمترین پیشبینیکننده موفقیت تحصیلی از مولفههای کارکردهای خانواده به ترتیب نقشها، کنترل رفتار و همراهی عاطفی بود و مهمترین پیشبینیکننده موفقیت تحصیلی از مولفههای ذهن آگاهی به ترتیب عدم قضاوت، عدم واکنش و توصیف بود. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ میتواند اﺷﺎرات ﻛﺎرﺑﺮدی ﺑﺮای دﺳﺖ اﻧﺪرﻛﺎران اﻣﺮ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺧﺎﻧﻮادهها ﺑﺎﺷﺪ.
The purpose of this study was to predict the academic achievement of ADHD students based on family functions and mindfulness, acceptance, and practice. This study was a descriptive-correlational one. The statistical population of the study consisted of all students of ADHD students referring to the Wall Rehabilitation Center in Karaj city in 1398. The sample size was 300 students who were selected using the available sampling method and Cochran formula. Data were collected using the Academic Success Inventory for College Students (ASICS), Family Assessment Device (FAD), The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II). Multivariate linear regression was used to analyze the data in SPSS software version 23. The findings showed that the most important predictors of academic achievement were family functioning and mindfulness, acceptance, and practice, respectively. The most important predictors of academic performance in the components of family functions were role, behavior control, and emotional attachment, respectively. Notes can be useful tips for educators and families.
ملخص الجهاز:
در پژوهش هاي بسياري به کيفيت ارتباط والدين با فرزندان ، تأثير حمايت خانواده ، 1 وجود رابطه گرم و صميمانه با فرزندان و نقش آن در سازگاري هاي موفقيت آميز در ين دانش آموزان اشاره شده است و تأکيد دارند که نوع ارتباط والد-فرزند مي تواند پيش بيني کننده سازگاري در دانشگاه باشد و کيفيت اين ارتباط بخصوص در سلامت روان و سازگاري دانشجويان تأثيرگذار است (جباريفر، زارعي و جهانگرد شرقي، ١٣٩٤).
محبي نورالدين و همکاران (١٣٨٢) نيز در پژوهشي خود رابطه جوعاطفي اعضاي خانواده با سازگاري فردي - اجتماعي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستان هاي پسرانه مسجد سليمانرا نشان داد.
ضرايب رگرسيون همبستگي بين کارکردهاي خانواده و ذهن آگاهي، پذيرش و عمل مادران با موفقيت تحصيلي دانش آموزان متغيرهاي پيش بين ضريب استاندارد ضريب t P آماره هاي هم خطي نشده استاندارد شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار١.
نتايج اين پژوهش نشان داد که مهم ترين پيش بيني کننده موفقيت تحصيلي به ترتيب کارکردهاي خانواده و ذهن آگاهي، پذيرش و عمل در مادران مي باشد.
Hoover-Dempsey نتايج پژوهش قاضوي و ورنيک (١٣٩٨) نشان داد بين مولفه حل مشکل ، نقش ها، همراهي عاطفي، ارتباط ، آميزش عاطفي و کنترل رفتار با ميزان نقص توجه (بيش فعالي) در عملکرد تحصيلي دانش آموزان ارتباط معنادار و منفي وجود داشت .
The impact of parental support, behavioral control, and psychological control on the academic achievement and self-esteem of African American and European American adolescents.
Mindfulness and academic achievement in South African university students.