خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر شتابدهنده سازمانی بر شکلگیری استراتژی کارآفرینی سازمانی است. تحقیق حاضر از منظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات (توصیفی- همبستگی) است. جامعه آماری پژوهش شامل شتابدهندههای سازمانی مستقر در کشور ایران در چهار حوزه فناوری اطلاعات، الکترونیک، صنایع شیمیایی، انرژی انتخاب شده بودند، استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه شکلگیری استراتژی کارآفرینی سازمانی ایرلند مبتنی بر نظریه پیکربندی و شتابدهنده سازمانی اوربانیک و زئور بوده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با نرمافزار 26Amos نشان میدهد که CA بر CES اثر مستقیم دارد. همچنین اثرات مستقیم external push factor، External Pull، internal push factor و Internal pull factor بر CES مثبت و معنادار است. اثر غیرمستقیم external push factor بر Firm، Industry، Ent، External fit و Hostillity معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم Internal push بر Ent، Internal fit تائید شد.
ملخص الجهاز:
به منظور پاسخگویی به چالش های بازار معاصر، سازمان ها به دنبال مدل های تجاری جدید ایجاد ارزش هستند که شامل طیف گسترده ای از بازیگران بازار در فرآیند تولید نوآوری است که باعث تقویت کارآفرینی سازمانی می شود.
). آخرین جریان فرعی تحقیقات کارآفرینی سازمانها بر مشارکت شرکای خارجی و همچنین منابع مهم شرکت در فرآیندهای تولید نوآوری از بهره برداری از مدلهای جدید تجاری متمرکز شده است (Urbaniec,2020 & Zur).
با توجه به رقابت شدید بازار و تحولات بیشمار تکنولوژیکی، شرکت های بزرگ با استفاده از مدلهای تجاری جدید که برای تجارت در مقیاس بزرگ غیرعادی هستند، براساس رویکردهای نوآوری باز، استراتژی کارافرینی سازمانی را آزمایش میکنند (Chesbrough and Crowther).
نتایج تحقیق حاکی از آن است که شتابدهندههای سازمانی فرصتی امیدوارکننده برای نوآوری مدل تجاری در سازمان های بالغ موجود دارند.
با توجه به آنچه بیان شد؛ پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا شتابدهندههای سازمانی بر شکلگیری کارآفرینی سازمانی تأثیر دارد؟ ادبیات پژوهش و پیشینه نظری نوآوری مدل کسب و کار در کارآفرینی سازمانی کارآفرینی سازمانی، گرچه به طرز مختلفی توسط محققان تعریف شده است (موریس و همکاران 2010 ؛ شارما و کریسمن 1999b ؛ زهرا 2015)، مدتهاست که بهعنوان روشی بالقوه مقرون به صرفه برای ارتقاء و حفظ مزیت رقابتی شناخته شده است (کوین و مایلز 1999).
روش تحقیق این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر شتابدهنده سازمانی بر شکلگیری استراتژی کارآفرینی سازمانی است.
Journal of Small Business and Entrepreneurship, 26(3), 261–275.
Corporate entrepreneurship, disruptive business model innovation adoption, and its performance: The case of the newspaper industry.