خلاصة:
هدف این مقاله تاریخی واکاوی نقش فعالیتهای ناظران آموزشی ابتدای قرن بیستم در پیدایش حوزه برنامه درسی و ترویج اندیشه برنامه درسی متمرکز است. روش این مقاله استناد به اسناد و آثار نخستین ناظران آموزشی و برنامهریزان درسی است. این مطالعه نشان میدهد فکر برنامه درسی متمرکز با هدف محدودسازی اختیارات مدارس و به عنوان ابزاری برای نظارت مطرح شد. هریس با اندیشه نظارت مبتنی بر کتاب درسی، بابیت با اندیشه برنامه درسی مبتنی بر استانداردها، و راگ با تدوین کتاب راهنمای معلمان، به دنبال اثرگذاری مستقیم بر آموزش در کلاسهای درس بودند. اگر چه اندیشمندانی نظیر جان دیویی و بـوید بـــود کوشیدند رویکرد مردمسالارانهای را که مبتنی بر اصول روانشناختی نیز بود در نظریه و عمل آموزش نهادینه کنند اما ناظرانی نظیر هریس، بابیت و چارترز با بهرهگیری از تحقیقات علمگرایانه و قدرت اجرایی توانستند ذینفعان آموزش را در برابر ذهنیت دیوانسالارانه و نظارتی و نیز در برابر اندیشه برنامه درسی متمرکز و یکپارچه متقاعد کنند. پیدایش حوزه مطالعاتی برنامه درسی در واقع شروع تفکر برنامه درسی متمرکز و با نظریه مردمسالاری اهماهنگ نبود.
The aim of this historical inquiry is to explore the fundamental efforts of early superintends in the emergence of the field of curriculum studies and the theory of centralized curriculum. The method of this enquiry is referring to first-hand references and works of early curriculum developers and supervisors. The main focus of this historical research is on the conceptualizations and attempts of Franklin Bobbitt and Harold Rugg. Referring to the documents showed that the theory of centralized curriculum was explained as a systematic tool for narrowing schools’ authority and as a tool for inspecting and supervising. Several experts and executives followed this with different approaches. Harris proposed a supervisory approach based on developing textbooks, Babbitt clarified the idea of an activity curriculum that is based on standards, and Rugg immersed in compilation of textbooks and teachers’ guidebooks as a democratic method for improving the quality of education in schools and classrooms. The invaluable struggles of philosophers like John Dewey and Boyd Bud didn’t yield these attempts, and thoughts of supervisors such as Harris, Bobbitt and Charters became the mainstream of that age. These people, trusted in their scientific researches and supported by their executive authority, disseminated bureaucratic and supervisory point of view and propagated the necessity of a central and unified curriculum for school principals, teachers and even education experts. It seems that the birth of the field of curriculum studies was in fact the birth of the idea of a centralized or a national curriculum.
ملخص الجهاز:
يکي ديگر از نخستين متخصصان نظارت اليوت (١٩١٤) بود که تضمين بقاي اجتماعي و سياسي جامعه را منوط به «آوردن توده هاي دانش آموزان زير نفوذ مدارس دولتي» ميدانست (ص ، ٢) و بر اين اساس ، نقش ناظران را صيانت از حقوق دولت و تحقق عدالت آموزشي عنوان مي کرد و يکي از وظيفه هاي اصلي آنها را کنترل نظارتي بر مدارس ميدانست : کنترل نظارتي به اين مربوط ميشود که چه محتوايي را چه زماني، به چه کسي، توسط چه کسي، چگونه ، و با چه هدفي بايد آموزش داد.
برعکس ، بابيت (١٩١٣) اعتقاد راسخ داشت که استانداردها را ميتوان در سطح کلاس درس و براي معلمان و دانش آموزان پياده سازي کرد و در اين راستا تدوين ابزارهاي دقيق سنجش ضرورت دارد تا هر کسي بداند بايد به دنبال چه هدفي باشد و بفهمد که تا چه اندازه به آن هدف دست يافته است .
در واقع ، اگر چه محتواي درسي اين کتاب ها سنگين بود و در اولين نگاه ، گويي مطابق رويکرد ديسيپليني تدوين شده بودند اما دو تفاوت اصلي وجود داشت : يکي اينکه به نقش آفريني فعال دانش آموزان براي برآوردن نيازهاي جامعه توجه کرده بود و اين موضوع به شدت مورد تاکيد راگ بود: کانون محوري دوره مطالعات اجتماعي، فعاليت هاي مشکل گشايانه کتاب کار٢ است .
In: Michael Apple & Linda Christian-Smith, The Politics of Textbooks, London: Routledge.
In: Michael Apple & Linda Christian-Smith, The Politics of Textbooks, London: Routledge.
Some General Principles of Management Applied to the Problems of City-School Systems (The Twelfth Yearbook of the National Society for the Study of Education).
City School Supervision: A Constructive Study Applied of New York City.