خلاصة:
هدف : این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی، فرسودگیتحصیلی و خوشبینیتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر بوشهر تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل40 دانشآموز که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (گروه آزمایش 20 نفر) و (گروه کنترل 20 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درگیریتحصیلی، پرسشنامه فرسودگیتحصیلی و پرسشنامه خوشبینیتحصیلی بود. گروه آزمایش به مدت نه جلسه ۶۰ دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش پروتکل امید مبتنی بر نظریه اسنایدر قرار گرفت. دادههای حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش امید بر درگیریشناختی (001/0≥p)، فرسودگیتحصیلی (001/0≥p) و خوشبینیتحصیلی(001/0≥p) در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش امید میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود درگیری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.
Objective: The purpose of this study was investigate of the effectiveness of hope training on academic engagement, academic burnout and academic optimism in students with learning disorder. Method: This study was a semi-experimental design with pretest-posttest, control group and follow up period. The study population consisted of all students referring to to the Center for Learning Disabilities of Boushehr province’s Department of Education. The research sample consisted of 40 students were selected by available sampling method and randomly assigned to the two groups experimental and control groups. The measurement tools were Academic Engagement, Academic Burnout and Questionnaire. The experimental group received 9 sessions (60 minutes each) of group training of Snyder's theory of hope protocol. For statistical data analysis, mixed variance analysis with repeated measures design is used. Results: The result showed that hope training have an effect on academic engagement(p≤0/001), academic burnout (p≤0/001) and academic optimism (p≤0/001) in students with learning disorder and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase. Conclusion: Finally, we may conclude that hope training, as an effective and functional intervention, could be used to improve academic engagement, academic burnout and academic optimism in students with learning disorder.