خلاصة:
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری ارتباط بین تاب آوری و پیشرفت تحصیلی با میانجیگری راهبردهای خود تنظیمی و عزت نفس در دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به فلج مغزی بود. بدین منظور تعداد 151دانش آموز دبیرستانی مبتلا به فلج مغزی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی در حال تحصیل در مدارس ویژه این افراد در شهر اصفهان به عنوان نمونه پژوهش حاضر انتخاب شدند و به مقیاسهای تاب آوری کانر و دیویدسون، عزت نفس کوپر اسمیت، راهبردهای خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه جمعیت شناختی پاسخ دادند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اموس-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با دادههای تجربی برازش مطلوبی دارد. همچنین این نتایج نشان داد که ضرایب تمامی مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم مدل معنادار است و راهبردهای خود تنظیمی و عزت نفس قادر به میانجیگری ارتباط بین تابآوری و پیشرفتتحصیلی در دانشآموزان مبتلا به فلج مغزی است. به طور کلی این نتایج نشان میدهد که تابآوری در دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق تأثیر بر عزت نفس و راهبردهای خودتنظیمی، بر پیشرفت تحصیلی آنها تأثیر دارد. این نتایج میتواند تلویحات مهمی برای بهبود بخشیدن به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی در برداشته باشد.
Abstract
The purpose of this study was to examine the structural model of the relationship between resiliency and academic achievement whit mediating role of self-regulation and self-esteem strategies in high school students with cerebral palsy. For this purpose, 151 high school students with cerebral palsy selected using convenience sampling method among students who were studying at special schools in Isfahan as a sample of this study. Participants answered to the Connor-Davidson Resiliency Scale (CD-RISC), Cooper-smith Self-Esteem Inventory, Bouffardchr('39')s Self-Regulatory Strategy Scale and Demographic Questionnaire. Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) using AMOS-24 software. Results of present study showed that the conceptual model of the research has a good fit with empirical data. The results also showed that the coefficients of all direct and indirect paths of the model are significant, and self-regulation strategies and self-esteem can mediate the relationship between resiliency and academic achievement in students with cerebral palsy. In general, these results show that resiliency in students with cerebral palsy, both directly and indirectly, affects their academic achievement through self-esteem and self-regulatory strategies. These results could be important implications for improving the academic achievement of students with cerebral palsy.