خلاصة:
زمینه و هدف: تنظیم هیجانی نقش اساسی در رفتار سازشیافته کودکان دارد. اهمیت این مفهوم در روابط بینفردی، کنار آمدن با موقعیتهای مشکلساز، و دستیابی به اهداف شخصی، ضرورت وجود ابزاری معتبر جهت سنجش آن را نشان میدهد. هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و تعیین ویژگیهای روانسنجی چکلیست تنظیم هیجانی نسخه والدین در میان دانشآموزان سنین 6 تا 12 سال بود. روش: این پژوهش از نظر روششناسی، کاربردی و توصیفی- توسعه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر 6 تا 12 ساله مدارس ابتدایی دولتی شهر اراک بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه آماری، تعداد 471 دانشآموز به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده، و والدین آنها به چکلیست تنظیم هیجانی (شیلدز و سیچتی، 1995) و نظام درجهبندی مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت،1990) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو رویآورد کلاسیک و نظریه سؤال- پاسخ استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج بررسی روایی ابزار چکلیست تنظیم هیجانی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی (نظریه کلاسیک) و مدلهای چندبعدی (نظریه سؤال پاسخ)، دو عامل بیثباتی/ منفیگرایی و تنظیم هیجانی، مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار این چکلیست با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای دو عامل آن، 76/0 و 69/0 به دست آمد که مطلوب و قابل پذیرش است. همچنین تابع آگاهی چکلیست نشان داد که عامل بیثباتی/ منفیگرایی در محدوده سطح صفت بین 2- تا 3، بیشترین آگاهی دهندگی، و عامل تنظیم هیجانی بین 2 تا 3- ، آگاهی دهندگی بالا و خطای اندازه گیری پایینی داشت (0/01> p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی تنظیم هیجانی به ویژه در کودکان، میتوان نتیجه گرفت که نسخه فارسی چکلیست تنظیم هیجانی، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی این حیطه در کودکان 6 تا 12 سال است.
Background and Purpose: Emotion regulation plays a crucial role in children's adaptive behavior. The importance of this concept in managing the interpersonal relationships, coping with problematic situations, and achieving the personal goals indicates the need for a valid tool to measure it. The purpose of this study was to investigate the factorial structure and psychometric properties of the Persian version of the Emotion Regulation Checklist – Parent Form among students aged 6 to 12.
Method: This research was a descriptive developmental study. The study population included all the male and female 6 to 12-year old students in the governmental primary schools of Arak in the academic year 2018-2019. Then a sample of 471 students was selected among this population through cluster sampling, whose parents completed the Emotion Regulation Checklist (Shields & Cicchetti, 1995) and Social Skills Rating System (Gresham & Elliot, 1990). The classical test theory and item-response theory were used to analyze the data.
Results: The results of exploratory and confirmatory factor analysis in classical test theory and multidimensional models in item-response theory confirmed the validity of Emotion Regulation Checklist in two factors of emotion regulation and emotion lability/negativity. Results from Cronbach's alpha analysis showed the reliability of 0.76 and 0.69 for emotion regulation and emotional lability/negativity, respectively, which is considered appropriate and acceptable. Also, the prognostic function of the checklist showed that the emotional lability/negativity in trait range of -2 to 3 had the highest prognosis, and the emotion regulation factor in trait range of 2 to -3 had high prognosis and low measurement error (p
Conclusion: According to the results of this study and the importance of evaluation of emotion regulation especially in children, it can be concluded that the Persian version of the Emotion Regulation Checklist is a suitable and valid tool for evaluating this concept in the children aged 6 to 12.