خلاصة:
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر برندسازی خدمات پژوهشی در صنایع نفت و گاز است. روش تحقیق این مقاله بهصورت پیمایشی و جامعۀ آماری آن کلیۀ کارشناسان مراکز پژوهشی صنایع نفت و گاز که در سال 1400 در این مراکز مشغول به خدمت بودهاند است. حجم نمونه توسط فرمول کوکران 181 نفر، روش نمونهگیری تصادفی ساده، ابزار جمعآوری داده پرسشنامه و در قالب طیف پنج گزینهای لیکرت انجام و روایی محتوایی است، لذا تعداد مشخصی از گویهها در اختیار خبرگان قرار گرفت که پس از جمعآوری نظرات پرسشنامۀ نهایی تعیین و پایایی آن بهوسیلۀ آلفای کرونباخ تعیین شد که برای ثبات سازمانی 0.772، نوآوری 0.753، بازارشناسی 0.715، پویایی بازار 0.764 و توسعه کارکنان و مدیران 0.794 بهدستآمده است. تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته بهوسیله Spss تجزیهوتحلیل شد و نتایج یافتهها نشان میدهد بین برندسازی خدمات پژوهشی این حوزه با متغیرهای ثبات سازمانی، نوآوری، بازارشناسی، پویایی بازار و توسعۀ کارکنان و مدیران رابطۀ معناداری وجود دارد. از بین متغیرها متغیر ثبات سازمانی بیشترین تأثیر و توسعۀ کارکنان و مدیران دارای تأثیر زیاد و متغیر بازارشناسی کمترین اثر را دارد.
The purpose of this article is to investigate the factors affecting the branding of research services in oil and gas industries. The research method of this article is a survey and The sample size is 181 people by Cochran's formula, simple random sampling method, questionnaire data collection tool and in the form of a five-point Likert scale and content validity, so a certain number of items were provided to the experts, which after Collecting the opinions of the final questionnaire and determining its reliability by Cronbach's alpha, which was obtained for organizational stability 0.772, innovation 0.753, market knowledge 0.715, market dynamics 0.764 and development of employees and managers 0.794. The effect of independent variables on the dependent variable was analyzed by Spss and the results of the findings show that there is a significant relationship between the branding of research services in this field with the variables of organizational stability, innovation, market knowledge, market dynamics and the development of employees and managers. Among the variables, the variable of organizational stability has the most effect, and the development of employees and managers has a high effect, and the variable of market knowledge has the least effect.