خلاصة:
پژوهش حاضر در چارچوب نظریۀ لسلی جفریز و بر مبنای مولفههای سبک شناسی انتقادی، رمان اوسنۀ بابا سبحان را مورد بررسی و تحلیل سبکی- گفتمانی قرار داده است. در رابطه با این امر، تلاش شد تا به پرسشهای ذیل پاسخ داده شود: 1. ایدئولوژیهای نویسنده چگونه در نحوۀ انتخاب و آرایش عناصر زبانی رمان که از آن به سبک تعبیر میشود، بازنمایی شدهاند؟ 2. کشف ایدئولوژیها و عقاید نهفته در سبک رمان با استفاده از چه ابزارهای گفتمانی امکانپذیر شده است؟ در پیوند با این پرسشها، هدف اصلی مقاله، آشکار کردن مقاصد پنهان گفتههای نویسنده است. بدین منظور واژگان و ساختار جملههای رمان که زمینۀ ورود به فضای گفتمانی و شناختی سبک را فراهم میکنند، بررسی و تحلیل شدهاند. نگارندگان در این جستار با رویکرد توصیفی- تحلیلی، پس از استخراج و دستهبندی آرای لسلی جفریز در کتاب «سبکشناسی انتقادی» (2010)، رمان مورد مطالعه را بر اساس مولفههای مطرح در کتاب مزبور، مورد تتبع قرار دادهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که راهبردهای «منفیسازی» و «اطلاعات و نظرات مهم» بیشترین بسامد، و «نام بردن»، «ترادف» و «معانی ضمنی و حقایق مسلّم» کمترین بسامد را در این گفتمان به خود اختصاص دادهاند. تحلیل این یافتهها حاکی از آن است که نویسنده در گفتمان خود، با توجه به شرایط جامعه و نظام ارباب و رعیتی در ایران، وضعیت اجتماعی- اقتصادی روستانشینان و واقعیتهای زندگی آنان را با رویکردی انتقادی به تصویر کشیده است. وی ضمنا انتقادهایی را نیز متوجه صاحبان قدرت در ایران سالهای پیش از اصلاحات ارضی نموده است.
The present study has examined and analyzed the novel of “Baba Sobhan’s legend” in the framework of Lesley Jeffries' theory and based on the components of critical stylistics. In this regard, an attempt was made to answer the following questions: 1. How are the writer's ideologies represented in the way that the linguistic elements of the novel are chosen and arranged, which are interpreted as style? 2. What kinds of discourse elements have made it possible to discover the ideologies hidden in the style of the novel? So, the main purpose of this article is to reveal the hidden ideologies in the writer's utterances. For this purpose, the vocabularies and sentence structures of the novel, which provide the way for gaining the discourse style and the cognition of style, have been studied and analyzed. In this paper, through a descriptive-analytical approach, the authors have extracted and categorized Lesley Jeffries’ views which are mentioned in the book "Critical Stylistics". Then they have analyzed the novel considering the components of this book. Findings indicate that the strategies of "negating" and "prioritizing" are the most frequent, and "naming", "equating" and "assuming and implying" have the lowest frequency in this discourse. The analysis of these findings shows that the writer in his discourse, considering the conditions of society and serfdom system in Iran, has depicted the villagers’ socio-economic situation and the realities of their lives through a critical approach. He has also criticized the authorities in Iran in the years before the land reform.