خلاصة:
مقدمه: امروزه با وجود محیط متلاطم و پیچیده کسبوکارها، توسعه تفکر استراتژیک به یکی از عوامل مهم کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانها تبدیل شده است؛ بهطوری که بهکارگیری آن توسط مدیران منجر به افزایش عملکرد سازمانی و بهبود شرایط رقابتی آنها میشود. پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل موثر بر توسعه تفکر استراتژیک در صنعت پسته ایران و ارائه مدل ساختاری-تفسیری این عوامل است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات کیفی-کمی است. در بخش کیفی، ابتدا با مطالعه ادبیات تحقیق و سپس مصاحبه با 18 تن از خبرگان صنعت، عوامل موثر بر توسعه تفکر استراتژیک در صنعت پسته ایران استخراج گردید و به تایید خبرگان رسید. در بخش کمی پرسشنامهای بین خبرگان توزیع گردید و پس از تکمیل و انجام مراحل روش ISM مدل ساختاری-تفسیری عوامل استخراج گردید.
نتایج: بر اساس یافتههای این پژوهش، این عوامل در 61 کد باز، 11 مولفه و 3 مقوله اصلی شامل بعد توسعه فردی مدیران، بعد تحولات ساختاری و حکمرانی و بعد تحولات محیطی دستهبندی و ارائه شدند و بر اساس نتایج ISM در سه سطح طبقهبندی شدهاند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد بعد توسعه فردی مدیران در بالاترین سطح و دارای تاثیرپذیری بالا و بیشترین وابستگی، بعد تحولات ساختاری و حکمرانی در سطح میانی و بعد تحولات محیطی در پایینترین سطح و دارای تاثیرگذاری بالا و کمترین وابستگی است که باید در اولویت مدیران قرار گیرد.
Today, despite the turbulent and complex environment of businesses, the development of strategic thinking has become one of the important factors of obtaining a sustainable competitive advantage in organizations, so its application by managers leads to improvement of their competitive conditions. This research aims to identify the factors influencing the development of strategic thinking in Iran's pistachio industry and provide a structural-interpretive model (ISM) of these factors. In the qualitative part, first by studying the research literature and then interviewing 18 industry experts, the factors affecting the development of strategic thinking in Iran's pistachio industry were extracted and approved by the experts. In the quantitative part, a questionnaire was distributed among the experts and after completing the steps of the ISM method, the structural-interpretive model of the factors was extracted. Based on the findings of this research, these factors were categorized and presented in 61 open codes, 11 components and 3 main categories, and based on the results of ISM, they were classified in three levels. The results show that the dimension of personal development of managers is at the highest level, the dimension of structural changes and governance is at the middle level, and the dimension of environmental changes is at the lowest level, which should be prioritized by managers.