خلاصة:
زمینه و هدف: امروزه به دوران پیش از دبستان، اثرات پایدار آن در همه مراحل زندگی و آموزش والدین بهویژه مادران زیر 6 سال در راستای تغییر و تحولات مطلوبی که در کودکان ایجاد میشود، توجهات خاصی مبذول شده است. این پژوهش با هدف اثربخشی توانمندسازی روانشناختی مادر بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودکان اجرا شد. روش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی، پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه های آزمایش و گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان 4 تا 6 سال شهر اصفهان در سال 1400 بودند که تعداد ۳۰ نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای بسته توانمندسازی مادر را دریافت کردند و گروه گواه در طی پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکردند. شرکتکنندگان هر دو گروه پرسشنامههای مشکلات رفتاری (شهیم و یوسفی، 1378) و حرمت خود (عزیزی مقدم، 1386) را در سه مرحله تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که برنامه توانمندسازی مادر بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودک تاثیر معنادار داشت و اثربخشی آن در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (0/001>p). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش بسته توانمندسازی روانشناختی مادر بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودک، توجه به این نوع آموزش به مادران، مراکز پیش دبستانی، رواندرمانگران و مشاوران در حوزه مشاوره کودک و انتخاب نوع مداخله برای آموزش به والدین پیشنهاد میشود.
Background and Purpose: Nowadays, special attention has been paid to the preschool period, its lasting effects in all stages of life and the education of parents, especially mothers under 6 years old, in line with the positive changes and developments that occur in children. This research was conducted with the aim of the effectiveness of a mother's psychological empowerment on children's behavioral problems and self-esteem. Methods: The research method was semi-experimental, pre-test, post-test and two-month follow-up with experimental and control groups. The research population consisted of mothers with children aged 4 to 6 years in Isfahan city in 2021, 30 of them were selected in the convenience method and were randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). The experimental group received the mother's empowerment package for 10 sessions of 90 minutes, and the control group did not receive any intervention during the research. The participants of both groups completed questionnaires of behavioral problems (Shahim and Yousefi, 2018) and self-esteem (Azizi Moghadam, 2018) in three stages. The data were analyzed by variance analysis with repeated measurements in SPSS-23 software. Results: The results of the repeated measures analysis of variance statistical method showed that the mother's empowerment program on behavioral problems (eta= 0.352, p< 0.001) and child's self-esteem (eta = 0.278, 0.001) p>) had a significant effect and the effectiveness of the training package remained in the follow-up stage (p>0.001). Conclusion: Considering the effectiveness of the mother's psychological empowerment package training on children's behavioral problems and self-esteem, attention to this type of training is suggested to mothers, preschool centers, psychotherapists, and counselors in the field of child counseling and choosing the type of intervention for training parents.