خلاصة:
نقد کتب (کمک)آموزشی گامی مهم در راه ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری است و به بهبود محتوا، رفع اشتباهات، تنوع منابع و تفکر انتقادی کمک میکند و از این رو دارای اهمیتی انکارنشدنی است. از طریق ارزیابی محتوا میتوان اطمینان حاصل کرد که مطالب آموزشی کامل، دقیق و متناسب با اهداف آموزشی ارائه شدهاند تا در نتیجه کیفیت محتوا بهبود یابد. به علاوه، با توجه به تغییرات در دانش و فناوری، کتب آموزشی باید به طور منظم بازبینی و به روز رسانی شوند تا با جدیدترین اطلاعات و اصول هماهنگ باشند. پژوهش کنونی با به کارگیری چارچوب مک دانه، شاو و ماسوهارا (2013) کوشیده است تا جنبههای شکلی، محتوایی و روششناختی کتاب روششناسی پژوهش در مطالعات ترجمه را، که از منابع اصلی درس روششناسی پژوهش در رشته مطالعات ترجمه است، بررسی کند. یافتههای این تحقیق نشان داد که به طور کلی این کتاب مفاهیم پژوهش در ترجمه را به خوبی ارائه کرده و همان طور که نویسندگان در بیان اهداف کتاب ادعا کردهاند مدل منسجمی در طبقهبندی مفاهیم روششناسی پژوهش در ترجمه ترسیم نموده و در چندین جهت دیگر نیز به اهداف موردنظر دست یافته است.