خلاصة:
در این مقاله، یادگیری کلمات مشتق و وندهای آن ها در کودکان دوزبانه و ارتباط آن با رده زبانی زبان اول و دوم آن ها بررسی می شود. مطابق نظریه هاکوتا و باتلر (2004)، اینو (1996) و اودلین (1989) اگر رده زبانی زبان اول و دوم به هم نزدیک باشد، سرعت یادگیری زبان دوم بیش تر است. طبق نظر ثمره (1369) و کلباسی (1371)، زبان فارسی، پیوندی با رنگ ضعیفی از ترکیبی، زبان ترکی، پیوندی و زبان عربی، تصریفی است. بنابراین انتظار می رود کودکان ترک زبان به سبب شباهت رده شناختی زبانشان به فارسی، در مقایسه با کودکان عرب زبان، با بالارفتن پایه تحصیلی، کلمه های اشتقاقی بیش تری به کار گیرند. زیرا وجود وند اشتقاقی یکی از خصوصیات زبان های پیوندی است؛ در حالی که در عربی وند اشتقاقی وجود ندارد. در پایان پژوهش مشخص شد بین یادگیری کلمات اشتقاقی با بالارفتن سطح تحصیلی و رده زبانی زبان های آنها، ارتباط معناداری وجود ندارد.
This study is going to examine the relationship between the development of derivative words and their affixes in bilingual students at primary level and the typology of their first and second languages. It is expected that Turkish speaking students who learn Farsi as a second language at school, learn and use derived words more than Arabic speaking pupils who learn Farsi as a second language. For this study, the core vocabulary of three rural districts ofKashan(monolingual Farsi speakers), Bonab(Turkish and Farsi bilinguals) and Soosangerd(Arabic and Farsi bilinguals) were studied. The results show no meaningful relationship between the development of derived words and their affixes among participants. This findings could have important implications for curriculum developers and textbook authors.