خلاصة:
این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی از دیدگاه چرخهی آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد.از آن جا که پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است،لذا از روشهای کمی(تحلیل محتوا) و کیفی(تحلیلی)استفاده شده است.جامعهی آماری تحقیق شامل کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی و راهنمای تدریس معلمان بود.جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش،ابتدا اهداف کتابهای علوم تجربی با توجه به طبقهبندی شناختی اندرسون تحلیل شد.نتایج نشان میدهد حدود 5/6 درصد اهداف در طبقهی آفریدن قرار دارند.سپس محتوای کتابهای علوم با توجه به چرخش آموزش خلاقیت هدایت شده پلسک و تکنیک ویلیام رومی ارزیابی شد که نتایج حاکی از ضریب درگیری خلاق کمتر از 25/0 بود.در مرحلهی آخر،الگوهای آموزش خلاقیت تحلیل شد.
This study was aimed at examining the objectives and content of Science textbooks in primary schools on the basis of the Plesk creativity education cycle. This research deployed a mixed approach, using both quantitative and qualitative methods. Initially the content of Science textbooks was analyzed
using the Anderson cognitive classification. Results indicated that about 6.5% of the objectives fell in the creating process. Further, the content of the textbooks was examined using the Plesk creativity education cycle as well as the Rumi technique indicating a creative engagement coefficient of less than .25. Finally, models of creativity education were analyzed.
ملخص الجهاز:
بررسی روند تکاملی،چگونگی تدوین محتوا و روشهای آموزشی علوم تجربی نیز نشان میدهد که در ده سال اخیر،کوششهای فراوانی برای توسعهی مهارتهای فرایندی دانشآموزان از جمله مهارت مشاهده، اندازهگیری،کاربرد ابزار،استنباط و تفسیریافتهها،فرضیهسازی و حل مسئله شده است و توسعهی آفرینندگی و خلاقیت به عنوان یکی از اهداف مهم مد نظر بوده است.
با توجه به مطالب ارائه شده،هدف اصلی این پژوهش،ارزیابی اهداف و محتوای کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک است.
تحلیل محتوای علوم تجربی سال اول ابتدایی بر اساس شاخصهای چرخهی خلاقیت هدایت شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول 2،در کتاب سال اول،85 واحد فعالیت یا موضوع وجود دارد که از این تعداد 21 واحد خلاق و 64 واحد غیر خلاق میباشد.
تحلیل محتوای علوم تجربی سال سوم ابتدایی بر اساس شاخصهای چرخهی خلاقیت هدایت شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول 4،در کتاب سال سوم ابتدایی 145 واحد فعالیت یا موضوع وجود دارد که از این تعداد 32 واحد خلاق و 113 واحد غیر خلاق میباشند.
تحلیل محتوای علوم تجربی سال چهارم ابتدایی بر اساس شاخصهای چرخهی خلاقیت هدایت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول 5،در کتاب سال چهارم ابتدایی،150 واحد فعالیت یا موضوع وجود دارد که از این تعداد 30 واحد،خلاق و 120 واحد غیر خلاق میباشند.
بررسی محتوای کتابهای علوم تجربی از منظر چرخهی آموزش خلاقیت هدایت شده با توجه به الگوی ویلیام رومی نشان میدهد که ضریب درگیری خلاق،حدود 25/0 است.