ملخص الجهاز:
همانگونه كه در شمارهي گذشته مطرح شد، در مجلات خاص دبيران زبان نوع خاصي از مقالات به چاپ ميرسد كه از نظر هدف و ساختار، با مقالات علمي ـ پژوهشي تفاوت دارد.
براي نشان دادن اين تفاوت ابتدا لازم است با ساختار مقاله و بخشهاي متفاوت آن آشنا باشيم و بدانيم نويسنده در هر بخش چه اهداف عملي را دنبال ميكند.
وي در پايان مقدمه به بيان هدف مقالهاش كه معرفي تجربهاي آموزشي است، ميپردازد و بر اين نكته تأكيد ميكند كه با انجام فعاليتهاي آموزشي پيشنهاد شده، دانشآموزان قادر خواهند بود جملات مجهول را به شكلي ارتباطي و فيالبداهه فراگيرند.
در بخش نتيجهگيري، مؤلف به بيان نكتهي اصلي مقاله كه نقش تمرينهاي متنوع و مفرح در بستري معنايي براي ايجاد زمينهي بهكارگيري ارتباطي آنهاست، ميپردازد و سپس به دبيران تذكر ميدهد كه فعاليتهاي پيشنهاد شده تنها بخشي از فعاليتهاي بالقوهاي است كه ميتواند مورد استفاده قرار گيرد.