خلاصة:
مقاله حاضر با محوریت تحلیل دسترسی به بازار – تعرفه های گمرکی و موانع تجاری غیرتعرفهای- جهانی فرش دستباف صادراتی ایران بر اساس اطلاعات قابل دسترس سال 2007 به انجام رسیده است. از دستهبندی تعرفه گمرکی کشورها در بازار جهانی فرش دستباف نتیجه می شود که بازترین (دسترسی آسان به بازار داخلی) بازارها شامل کشورهای توسعه یافته و دارای اقتصاد باز بوده که واردکننده اصلی فرشدستباف هستند. در واقع، کشورهایی که بیشترین واردات در بازار جهانی فرش دستباف را دارند، از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا، فرشدستباف را با کمترین نرخ تعرفه وارد کرده اند. طبعا کاهش تعرفه های
طبعا کاهش تعرفه های MFN از طرف ایالات متحده، دسترسی آسان، کم هزینه و کاهش هزینه مبادله
میتواند توسعه صادرات فرش دستباف ایران به آن دو بازار را به بار آورد. برخی از کشورهای واردکننده با انگیزه کسب درآمد، بر واردات فرش دستباف تعرفه گمرکی وضع کرده اند، درحالیکه اعمال تعرفه بالا بر واردات فرش دستباف در ایران جنبه حمایتی از تولید داخلی دارد و در چنین شرایطی هر چند مقایسه ایران با
آن کشورها منطقی نیست، اما از آنجا که ایران تولیدکننده و صادرکننده مهم فرش دستباف در جهان است و در صادرات آن از مزیت نسبی برخوردار است و لذا اعمال تعرفه گمرکی بالا بر مزیت رقابتی فرش ایران در بازار جهانی آن آسیب می رساند. کاهش این نرخ در واقع حرکت از مزیت نسبی به سمت مزیت رقابتی محسوب می شود و بهتر است ایران در محصولاتی که مزیت نسبی صادراتی دارد بهجای تمرکز بر دفاع تجاری نسبت
به حاکمکردن فضای رقابتی و منطقی نمودن تعرفه ها اقدام نماید.
ملخص الجهاز:
درحالیکه اعمال تعرفه بالا بر واردات فرش دستباف در ایران جنبه حمایتی از تولید داخلی دارد و در چنین شرایطی هرچند مقایسه ایران با آن کشورها منطقی نیست،اما از آنجا که ایران تولیدکننده و صادرکننده مهم فرش دستباف در جهان است و در صادرات آن از مزیت نسبی برخوردار است و لذا اعمال تعرفه گمرکی بالا بر مزیت رقابتی فرش ایران در بازار جهانی آن آسیب میرساند.
مقاله حاضر با محوریت دسترسی-تعرفههای گمرکی و موانع تجاری غیرتعرفهای-به بازار جهانی بر صادرات فرش دستباف ایران براساس اطلاعات قابل دسترس سال 2007 تدوین یافته است.
به این منظور،مقاله حاضر در پاسخ به این سوالات است که ساختار تعرفههای گمرکی کشورهایی که در تجارت(واردات و صادرات)جهانی فرش دستباف حضور فعال دارند،به چه نحو بوده است؟و چه کشورهایی موانع تجاری غیرتعرفهای بر دسترسی به بازار داخلی وضع نمودهاند و درصد پوشش آنچه میزان است؟و چه سیاستها،اقدامات و تمهیداتی برای توسعه بازار صادرات ایران به آن کشورها میبایستی فراهم آید؟ این مقاله در شش قسمت تنظیم شده است.
در ادامه مقدمه، مفاهیم،تعاریف و کلیاتی از چارچوب نظری سیاست تجاری ارائه شده است و سپس دادههای آماری و شاخصهای پایه تجاری در بازار جهانی فرش دستباف مورد تحلیل قرار گرفته است و آنگاه تحلیل رژیم تجاری(وارداتی)اعم از تعرفههای گمرکی و موانع تجاری غیرتعرفهای براساس جدیدترین اطلاعات قابل دسترس از کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد-2007-ارائه میشود و در خاتمه،جمعبندی و پیشنهادها و توصیههای سیاستی منتج از مقاله ارائه میشود.