خلاصة:
نقشه جامع علم و فناوری کشور پس از تصویب در شورای عالی و ابلاغ آن به مراکز و دستگاه های مسئول در عرصه علم، فناوری و نوآوری نیازمند ظرفیت سازی کافی و تمهید الزامات تحقق عملی آن است. در این نقشه بر اساس نظر خبرگان، حوزه فناوری های هویت ساز و فناوری های نرم از بیشترین اهمیت برخوردارند، که سومین سطح از این حوزه فناوری های سیاست گذاری، مدیریت و اقتصاد یعنی بازرگانی است. در این راستا وزارت بازرگانی به عنوان متولی بخش بازرگانی تهیه پیشنویس نقشه جامع علم و فناوری بخش بازرگانی کشور را بر اساس اسناد بالادستی و موازی در دستور کار قرارداده است. این مطالعه پس از بررسی روش های تحقیق موجود با توجه به نیازهای بخش روش تدوین نقشه جامع علمی فناوری بخش
بازرگانی را پیشنهاد می دهد. بر اساس نتایج این مطالعه نقش جامع علم و فناوری بخش بازرگانی بر اساس روش آینده نگاری جهت دستیابی به آینده مطلوب و با توجه به آینده محتمل تدوین می شود. اجزای اصلی این نقشه را علوم بازرگانی، فناوری های بازرگانی، نوآوری و نیازهای بخش بازرگانی تشکیل می دهند. به
منظور ترسیم آینده مطلوب و محتمل هر یک از این اجزا و تعامل میان آنها ذینفعان بخش دولتی، بخش خصوصی و اساتید و محققان مدنظر قرار می گیرند
ملخص الجهاز:
در این راستا وزارت بازرگانی به عنوان متولی بخش بازرگانی تهیه پیشنویس نقشه جامع علم و فناوری بخش بازرگانی کشور را براساس اسناد بالادستی و موازی در دستور کار قرار داده است.
این مطالعه پس از بررسی روشهای تحقیق موجود با توجه به نیازهای بخش روش تدوین نقشه جامع علمی فناوری بخش بازرگانی را پیشنهاد میدهد.
براساس نتایج این مطالعه نقشه جامع علم و فناوری بخش بازرگانی براساس روش آیندهنگاری جهت دستیابی به آینده مطلوب و با توجه به آینده محتمل تدوین میشود.
توسعه علمی یا تلاش برای قرار دادن فهم صحیح از علم و فناوری در تار و پود رشتهها و حوزههای دیگر به خصوص حوزه بازرگانی،تسهیلگر ایجاد زبان واحدی است که گفتگو و مبادله مفاهیم و دانستهها را میان اهل تخصصهای متفاوت با سادگی و کارایی بالاتری امکانپذیر میسازد و از این طریق زمینه را برای پیریزی شالودههای یک جامعه و اقتصاد پیشتاز و موفق در عرصههای گوناگون مهیا میسازد23.
در این میان توجه به چشمانداز علم و فناوری ترسیم شده در نقشه جامع علمی- فناوری کشور نیز که ایران را دانش بنیان،سالم،برخوردار از رفاه، خلاق و مقتدر معرفی میکند،حایز اهمیت است.
این مطالعه در جهت ترسیم نقشه جامع علم و فناوری بخش بازرگانی استفاده از روش آیندهنگاری را پیشنهاد کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و توصیههای سیاستی براساس مطالعات روششناسی تدوین نقشه جامع علمی- فناوری به نظر میرسد به خصوص در راستای تبیین وضعیت محتمل میبایست برای هریک از شاخصهای سهگانه علوم، فناوریها و نیازهای بخش بازرگانی کمیتهای قابل اندازهگیری را شناسایی کرد.