ملخص الجهاز:
وی در تعریف خود محتوا و شکل ارائه برنامة درسی را دو روی یک سکه میداند و بر این اعتقاد است که محتوای برنامهریزی شدة برنامة درسی از طریق زبان در محیطهای آموزشی شکل میگیرد.
به علاوه، شکل ارتباط تعیین کنندة نوع انتظاراتی است که معلم از دانشآموزان دارد؛ به این معنی که در مورد اول دانشآموزان قرار نیست محتوایی را تولید کنند و به خلق معنی بپردازند.
در عین حال، باید به خاطر داشت که همة تغییرات در چارچوب نظام قاعدهمند ارتباطی مدرسه شکل میگیرد که بخش اعظم آن از طریق قرار گرفتن دانشآموزان در معرض فعالیتهای آموزشی آموخته میشود.
بارنز این بخش از یادگیری را، که بستر تولید دانش در محیطهای آموزشی است، برنامة درسی پنهان مینامد که گرچه مورد توجه جدی دستاندرکاران آموزش نیست، به دلیل نقشی که در تسهیل روند تولید دانش یا اخلال در آن دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بُعد دیگر استفاده از زبان در محیطهای آموزشی، کاربرد آن توسط دانشآموزان برای تأمل در یادگیری است.