خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری آن معلمان دوره متوسطه شهرستان زنجان در سال تحصیلی 89-88 به حجم 234 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو پرسشنامه خودگزارش دهی هوش معنوی گینک (SISRI- 24) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف و همکاران (1990) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان داد ه بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مولفه های هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی، معنا سازی شخصی و گسترش خودآگاهی) می توانند مولفه نوع دوستی و وظیفه شناسی معلمان را تبیین و مولفه های تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی و معنا سازی شخصی می توانند مولفه احترام و رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان را پیش بینی کنند. مولفه های پیش بین معنا سازی شخصی و آگاهی متعالی، مولفه بردباری و مولفه های پیش بین گسترش خودآگاهی و تفکر انتقادی وجودی می توانند آداب اجتماعی معلمان را تبیین نمایند.
ملخص الجهاز:
"همچنین دادههای جدول(1)نشان میدهد که بین معناسازی شخصی، آگاهی متعالی،گسترش خودآگاهی و هوش معنوی کل از متغیرهای پیشبین،و رفتار شهروندی سازمانی کل از متغیرهای ملاک،همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد(0/001< P ).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول(6)نشان میدهد که بهترین متغیرهای پیشبینی کننده آداب اجتماعی، گسترش خودآگاهی و تفکر انتقادی وجودی هستند و متغیرهای معناسازی شخصی و آگاهی متعالی،از معادله رگرسیون حذف شدهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول(7)نشان میدهد که بهترین متغیرهای پیشبینی کننده رفتار شهروندی سازمانی کل،تفکر انتقادی وجودی،آگاهی متعالی و معناسازی شخصی هستند و متغیر گسترش خودآگاهی،از معادله رگرسیون حذف شده است.
بر اساس این نتایج F مشاهده شده معنادار است(0/001< P )و 38 درصد واریانس مربوط به رفتار شهروندی سازمانی کل به وسیله تفکر انتقادی وجودی،آگاهی متعالی و معناسازی شخصی تبیین میشوند.
ضرایب رگرسیون متغیرهای پیشبین نشان میدهند که تفکر انتقادی وجودی(0/533 B ،9/58 t )،آگاهی متعالی(0/242 B ،4/50 t )و معناسازی شخصی(0/243 B ،4/03 t )میتوانند واریانس رفتار شهروندی سازمانی کل را به طور معنادار تبیین کنند.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی کل معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
-برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی مناسب در زمینه اصول رفتار شهروندی سازمانی برای معلمان به منظور تقویت روحیه نوعدوستی،بردباری،احترام،وظیفهشناسی و آداب اجتماعی -برگزاری کلاسها،کارگاهها و جلسات ویژه برای پرورش و رشد هوش معنوی از طریق آموزش مهارت تفکر انتقادی وجودی،خودآگاهی،معناآفرینی در زندگی کاری و تقویت معنویت کارکنان در محیط کار (1).
Predictive estimates of emotional, spiritual intelligence, self-efficacy and creativity skills on conflict resolution behavior among the NURTW, Journal of life and social sciences, 6(2), 68-74."