خلاصة:
در تحقیق حاضر تلاش به عمل آمد تا به این اسوال پاسخ:داده شود که چه عامل یا عواملی بر پیشرفت
تحصیلی دانشآموزان کم شنوای تلفیقی تاثیر میگذارند. برای پاسنخگویی به این سوال و سایر سوالهای
فرعی تحقیق, از بین کلیة دانشآموزان کم شنوای اشهر تهران که در سال تحصیلی ۷۹-۸۰ در مقطعم
ابتدایی مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند. با.روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد ۲۳۱ دانش آموز
(۹۸ دختر و ۱۳۳ پسر) به همراه والدین و معلمانشان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. به
منظورجممعآوری دادهها, از ۴ پرسشنامه محقق. ساخته استفاده شد. پیشرفت تحصیلی داآنشآموزان از
طریق معدل کل سال تحصیلی اندازهگیری گردید. دادههای "گرد آمده با استفاده از روش آماری رگرسیون
چند متغیری به شیوث گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از بین ۱۳
منغیری که وارد معادل رگرسیون شدند. ۸ متغیر تاثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی این دسته از
دانشآموزان دارند و رویهم رفته ۷۰ درصد از واریانس کل متغیر ملاک را تبیین میکنند. این ۸ متغیر به
ترتیب اهمیت عبارتند از: وسایل کمک شنیداری, سابقة تدریس معلم, خدمات توانبخشی, میزان آفت
شنوایی, سن ابتلا به کم شنوایی» وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده, نگرش معلم و رضایت شغلی معلم.
واژههای کلیدی؛ آموزش تلفیقی آنوزش فراگیر یکپارچهسازی, دانشآموز
کم شنواء پیشرفت تحصیلی
با بل با بل
نی این تحقیق در پژوهشکده کودکان استشنایی انجام شده است
** عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی 00102211.60171 807010221221 1لع35: 1-۵
۶ کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
This research deals with the question of effective factors on the school achievement of integrated hearing impaired students. 231(98 females, 133 males) sampled randomly from the whole population of the hearing impaired students in mainstream schools of Tehran in the academic year 2000-2001, together with their parents and teachers, made up the subjects for this study. Four researcher- made questionnaires were used for obtaining the data. The grade average of the students during the academic year was used as an index for school achievement. The data were analysed statistically. The results show that 8 of the total 13 variables had a significant effect on school achievement. These 8 variables are: hearing aid, previous teaching experience of the teachers, rehabilitation services, degree of hearing loss, age of the onset of hearing impairment, socio-economic status, teacher attitude and job satisfaction.