Abstract:
در حال حاضر به سبب الزامات جهانی شدنء دولت ها به شدت در هر زمینه ای با رقابت منطقه ای و بین المللی مواجه اند و
از اینروء بکارگیری سیستم هوش رقابتی در سازمانهای عمومی میتواند نقش بارزی در توسعه نوآوری آنها و در برآیند کلی
افزایش نقش و توانمندی آنها در پاسخگویی عمومی داشته باشد. پژوهش حاضر با توجه به ماموریت حاکمیتی سازمان فناوری
اطلاعات ایران در زمینه مدیریت. حمایت و ساماندهی امور مربوط به امنیت و توسعه فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در
کشور و نقش آن در ارتقای عملکردی شاخصهای رقابتی جهانی it و ضرورت سرعت عمل و هوشمندی رقابتی و نوآوری
مستمر و همچنین پیچیدگی و پویایی در این بخش, به بررسی این موضوع پرداخت که آیا استفاده از سیستم هوش رقابتی بر
نوآوری در سازمان مورد مطالعه تاثیر مثبت و معنادار دارد؟
جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان سازمان بودند که تعداد آن ها ۴۰۰ نفر می باشد. ۱۹۶ نفر با استفاده از فرمول کوکران و به
روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این رابطه از پرسشنامه های یو و همکاران۲۰۱۳(۲) و برای تجزیه و
تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیونی و با نرم افزار spss استفاده شد.
یافته ها نشان داد که ضریب تاثیر استفاده از سیستم هوش رقابتی بر نوآوری سازمانی (11.521 :t ۰.۶۳۷ - b) در
سازمان فناوری اطلاعات آیران مثبت و معنی دار می باشد. به تحقیق حاضر هوشمندی رقابتی را محرکی برای اقدامات
نوآورانه مطرح کرده و استفاده از این ابزار را برای بهبود ماموریتهای سازمان مورد مطالعه مورد تاکید قرار میدهد.
Currently, due to the requirements of globalization, governments strongly in any field faced with international
and regional competition and therefore, the use of competitive intelligence system in public organizations can
have a significant role in the development of their innovation and the overall outcome of the increase of role and
their capabilities in public accountability. The present study according to the governmental mission of
information technology organization of Iran in the field of management, support and organizing matters related
to the security and development of information technology and its applications in the country and its role in
functional promoting of IT global competitive indices and the need for speed and competitive intelligence and
continuous innovation as well as the complexity and dynamism in this sector examined this issue whether the use
of competitive intelligence system has a significant positive effect on innovation in the organization?
The study population was all the staff that their number is 400 people. 196 people using Cochran formula and by
random sampling were selected as example. In this regard, the questionnaire Yu et al. (2013) and for data
analysis, regression analysis and with SPSS software was used.
Results showed that the impact factor of using competitive intelligence system on organizational innovation
(β=0.637 & T=11.521) is positive and significant in information technology organization of Iran. In other words,
this study has raised competitive Intelligence as an incentive for innovative actions and emphasized the use of
these tools to improve the studied organization missions.