Abstract:
با وجود رقابت روز افزون در صنعت بانكداري ايران، ايجاد ارزش بيشتر براي مشتريان، به منظور حفظ و بهبود موقعيت رقابتي بانك ها امري ضروري مي نمايد. شناسايي شيوه ارزش گذاري و شكل گيري مفاهيم مرتبط با مفهوم برند در ذهن مشتريان، راهنمايي براي دستيابي به اين هدف است. اين مطالعه به ترسيم شبكه اي از تداعي هاي برند «بانك كشاورزي» و «بانك تجارت» با استفاده از فن «نقشه مفهوم برند»، به منظور شناخت تداعي ها ي برند اين دو بانك و ارتباط ميان آنها در ذهن مشتريان مي پردازد. دانشجويان دانشگاه هاي تهران جامعه آماري پژوهش پيش رو را تشكيل مي دهند و براي جمع آوري داده ها از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شده است. در نتيجه، اين مطالعه «نقشه نهايي مفهوم برند بانك كشاورزي» با تعداد 11 تداعي اصلي از جمله: خوشه گندم؛ كشاورز و باغبان؛ سنتي و قديمي؛ بانك تخصصي در حوزه كشاورزي؛ رنگ سبز و «نقشه نهايي مفهوم برند بانك تجارت» با تعداد هشت تداعي اصلي از جمله: دانشگاه؛ وام دانشجويي؛ سابقه و قدمت و بانك دولتي ترسيم شدند.
Machine summary:
"Individual brand concept map ادامة جدول ٣ تداعی سادگی و صمیمیت 8 12 3 %38 5 7 قابل احترام 7 6 1 %14 1 5 پدر 7 9 2 %29 6 3 تبلیغات کم و اطلاع رسانی ضعیف 6 9 1 %17 2 7 دست های چروک و چهرة آفتاب سوخته 6 4 1 %17 1 3 کار سخت و فقر و گرفتاری 6 7 0 %0 1 6 عملکرد باثبات در ارائة خدمات 5 6 0 %0 1 5 زندگی و آبادانی و سرسبزی 5 7 0 %0 1 6 ارائه نکردن تسهیلات مناسب و کافی به کشاورزان 5 6 3 %60 4 2 بازنشسته 5 7 2 %40 6 1 خاطره انگیز 5 3 4 %80 3 0 مناطق دورافتاده 5 9 0 %0 3 6 اطمینان و اعتماد 4 4 2 %50 1 3 حمایت نکردن لازم از افراد تحصیل کرده در رشتة کشاورزی 4 3 1 %25 1 2 شعبه های کوچک با محیط بسته 4 5 0 %0 1 4 تسهیلات قرض الحسنه 3 5 0 %0 1 4 برخورد نامناسب کارکنان نسبت به بانک های خصوصی 3 2 1 %33 0 2 اتلاف زمان بیشتر نسبت به بانک های خصوصی 3 3 1 %33 1 2 خانواده 3 3 1 %33 1 2 امید به آینده 2 1 1 %50 0 1 ظاهرسازی 2 2 0 %0 0 2 مبارزه با تضاد طبقاتی 1 7 1 %100 2 5 بر اساس شاخص هایی که از جدول ٣ به دست آمد، ١١ تداعی شامل خوشة گندم ، کشـاورز و باغبان ، سنتی و قدیمی ، بانک تخصصی در حوزة کشاورزی ، رنگ سـبز، ارائـة خـدمات بـه قشـر ضعیف جامعه ، پرستیژ کم ، پیرمرد، کمک به توسعة کشاورزی ، زمـین کشـاورزی و بانـک دولتـی به عنوان تداعی های مرکزی در «نقشة نهایی مفهوم برند بانک کشاورزی » انتخاب می شوند."