Abstract:
نگرانیها و آگاهی زیستمحیطی افراد جامعه باتوجهبه افزایش مشکلات و مسائل زیستمحیطی افزایش یافته است. این امر بهنوبة خود تغییر در رفتار مصرفکننده و تصمیمگیریهای خرید وی را در پی دارد؛ بنابراین هدف پژوهش این است که با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزیشده، تأثیرات نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشدة مصرفکننده با در نظر گرفتن نقش نگرانی و دانش زیستمحیطی بر قصد خرید محصولات سبز را بررسی کند. به همین منظور، دادههای پژوهش از نمونهای مشتمل بر 384 نفر در شهر شیراز گردآوری شده و دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد نگرش و کنترل رفتاری ادراکشده تأثیر مثبتی بر قصد خرید محصولات سبز دارند؛ اما تأثیر هنجار ذهنی بر قصد خرید محصولات سبز معنادار نیست. همچنین، نگرانی زیستمحیطی و دانش زیستمحیطی تأثیر مثبتی بر قصد خرید محصولات سبز دارد؛ اما نگرانی زیستمحیطی بر هنجار ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده اثرگذار نبوده است.
Machine summary:
Investigating Consumers' Intention to Purchase Green Products: using the Theory of Planned Behavior with Environmental Concern and Knowledge Abbas Abbasi1, Shahrbanoo Yadollahi 2, Jamal Beygi 3 1- Associate Prof.
The present study thus, aims at investigating the consumers’ intention to purchase the green products using the theory of planned behavior.
Also, this study is an attempt to examine the impact of consumers' attitudes, subjective norms and perceived behavioral control on their intention to purchase green products considering the role of environmental knowledge and concern.
Moreover, the environmental knowledge and concerns have positive impact on the consumer's intention to purchase green products.
این امر بهنوبة خود تغییر در رفتار مصرفکننده و تصمیمگیریهای خرید وی را در پی دارد؛ بنابراین هدف پژوهش این است که با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزیشده، تأثیرات نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشدة مصرفکننده با در نظر گرفتن نقش نگرانی و دانش زیستمحیطی بر قصد خرید محصولات سبز را بررسی کند.
باتوجهبه نتایج پژوهشهای پیشین میتوان فرضیة اول پژوهش را بدینصورت بیان کرد: فرضیة نخست: نگرش مصرفکنندگان دربارة محصولات سبز بر قصد خرید آنها نسبت به این محصولات تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
باتوجهبه نتایج پژوهشهای پیشین میتوان فرضیههای پژوهش را بدینصورت بیان کرد: فرضیة 8: دانش زیستمحیطی مصرفکنندگان بر نگرش آنها به خرید محصولات سبز تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
باتوجهبه نتایج پژوهشهای پیشین میتوان فرضیههای پژوهش را بدینصورت بیان کرد: فرضیة 10: دانش زیستمحیطی مصرفکنندگان بر کنترل رفتار ادراکشدة آنها به خرید محصولات سبز تأثیر مثبت و معنیداری دارد.