Abstract:
مطالعهی پیشرو با هدف بررس بررسی نقش شدت کارآفرینی و گرایش استراتژیک در ایجاد قابلیتهای رقابتپذیری و عملکرد صادراتی صورت پذیرفت. این تحقیق در نوع خود یک مطالعهی کاربردی، کمّی و پیمایشی بود که به صورت مقطعی اجرا شد. جامعهی آماری این تحقیق کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام به تعداد 1900 نفر بودند که نمونهای 372 عضوی از میان آنها به صورت تصادفی ساده و بدون جایگذاری انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق پرسشنامهی استاندارد بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی بهره گرفته و با نرمافزار اسمارت پیالاس اجرا شد. یافتهها نشان میدهند که شدت کارآفرینی بر گرایش استراتژیک، قابلیتهای رقابتپذیری و عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها مؤید آن هستند که گرایش استراتژیک بر قابلیتهای رقابتپذیری و عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد. نتایح همچنین نشان داد که قابلیتهای رقابتپذیری بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد.
Machine summary:
یافته ها نشان میدهند که شدت کارآفرینی بر گرایش استراتژیک ، قابلیت های رقابت پذیری و عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد.
یافته های این تحقیق نشان می دهد که گرایش به کارآفرینی بر قابلیت دو سوتوانی نوآوری و عملکرد صادراتی محصولات جدید تأثیر معناداری دارد.
/ 34 جدول ٢- مقادیر تی و ضرایب مسیر مدل مسیری ساختاری برای فرضیات اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که میتوان مشاهده کرد، شدت کارآفرینی و گرایش استراتژیک دارای تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد صادراتی هستند.
جدول ٤ - مقادیر تی و ضرایب مسیر مدل مسیری ساختاری تحقیق برای فرضیات فرعی اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که میتوان مشاهده کرد، مؤلفه های شدت کارآفرینی مشتمل بر پیش رو بودن ، ریسک پذیری و نوآورپذیری دارای تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد صادراتی هستند.
جدول ٥- مقادیر تی و ضرایب مسیر مدل مسیری ساختاری تحقیق برای فرضیات فرعی دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که میتوان مشاهده کرد، مؤلفه های شدت کارآفرینی مشتمل بر پیش رو بودن ، ریسک پذیری و نوآورپذیری دارای تأثیر مثبت و معناداری بر گرایش استراتژیک هستند.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر نقش شدت کارآفرینی و گرایش استراتژیک در ایجاد قابلیت های رقابت پذیری و عملکرد صادراتی شرکت پتروشیمی ایلام بود.
A. (2016) "Strategic orientation as a mediator between environmental dimensions and performance: A study of Brazilian hotels", Journal Of Hospitality Marketing Management, 25(7).