Abstract:
مطالعهی پیشرو با هدف بررسی تأثیر هویت و طنین برند بر درگیری برند مشتریان نمایندگیهای شرکت ایرانخودرو شهرستان همدان صورت پذیرفت. این پژوهش در نوع خود یک مطالعهی کاربردی، کمّی و پیمایشی بود که به صورت مقطعی اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش مشتریان نمایندگیهای شرکت ایرانخودرو در شهرستان همدان بودند که نمونهای 384 نفری از میان آنها به صورت تصادفی ساده و بدون جایگذاری انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامهی استاندارد بود که به منظور سنجش روایی از روش روایی محتوا و برای سنجش پایایی از روش آلفا ی کرونباخ استفاده شد و روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. چون متغیرهای پزوهش نرمال نبودند به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی بهره گرفته و با نرمافزار اسمارت پیالاس اجرا شد. یافتهها نشان میدهند که هویت و طنین برند و مؤلفههایشان به جز مؤلفهی مشارکت فعال، بر درگیری برند مشتریان تأثیر معناداری دارند.
Machine summary:
فرضیه ها و مدل عملیاتی پژوهش فرضیه اصلی اول : هویت برند بر درگیری برند مشتریان نمایندگی های شرکت ایران خودرو در شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد.
فرضیه اصلی دوم : طنین برند بر درگیری برند مشتریان نمایندگی های شرکت ایران خودرو در شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد.
فرضیه اصلی سوم : هویت برند بر طنین برند نمایندگی های شرکت ایران خودرو در شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد.
ابزار گردآوری داده های این پژوهش ، سه پرسشنامه استاندارد هویت برند فونگ سو و همکارانش (٢٠١٧)، طنین برند خدادادحسینی و همکاران (١٣٩٤) و درگیری برند مشتری آپنس سولم (٢٠١٦) میباشد که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تأیید قرار گرفت .
بحث و نتیجه گیری شواهد و یافته های به دست آمده از فرضیه اول نشان میدهد که هویت برند بر درگیری برند مشتریان نمایندگیهای شرکت ایران خودرو در شهرستان همدان دارای تأثیر معناداری به میزان ٠/٢٨٢ میباشد.
A. )2016),"Influences of customer participation and customer brand engagement on brand loyalty", Journal of Consumer Marketing, Vol. 33 Iss 5 pp.
International Studies of Management and Organization, 28: 32–56 63) De Chernatony )2006), Brands Powerfull Creating, Leslie & McDonald, Malcolm; Butterworth_Heinemann Publishing, 6th, Rev. 64) de Chernatony, Harris; Dall'Olmo Riley )2001), “Corporate branding and corporate brand performance”, European Journal of Marketing, Vol. 35, No. 3/4, 2001, pp.
Conducting Research on Organizational Identity, Journal of Business Ethics and Organization Studies, 2, 123-35 .
Conducting Research on Organizational Identity, Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, Vol. 11, No. 2, pp.