Abstract:
آنچه میتواند تصویر واقعی از بهرهوری دانشگاهها ارائه کند آگاهی از میزان دانش موجود و پیشبینی رشد دانش است. دانشگاهها به دانشگران وابستهاند. بنابراین، آگاهی از میزان دانش آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. برای تعیین میزان رشد دانشگاهها، درک عمیق از وضعیت سرمایۀ انسانی موضوعی حیاتی است. بنابراین، هدف تحقیق حاضر طراحی مدل سنجش دانش اعضای هیئتعلمی تعریف شد. این تحقیق بنیادی است و از روش کتابخانهای و پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. جامعة آماری اعضای هیئتعلمی رشتۀ مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی دانشگاههای دولتی به تعداد 137 نفر و حجم نمونة 101 نفر و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیکهای دلفیفازی، تحلیل عاملی اکتشافی، دیمتل، و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در نهایت، 59 شاخص موثر سنجش دانش اعضای هیئتعلمی استخراج شد که به عوامل توانایی مدیریتی، توانایی علمی (بنیادی)، توانایی علمی (کاربردی)، مهارت در تعامل و ارتباطات، و مهارت تخصصی گروهبندی شدند. مدل مفهومی طراحی و پس از اصلاح برازش آن در حد مطلوب به دست آمد. نتایج نشان داد برتری عوامل به ترتیب عبارتاند از مهارت تخصصی، مهارت در تعامل و ارتباطات، توانایی مدیریتی، توانایی علمیـ کاربردی، و توانایی علمیـ بنیادی که مهارت تخصصی بالاترین تاثیرگذاری و توانایی علمیـ بنیادی بالاترین تاثیرپذیری را دارد.
The awareness of current knowledge and the estimation of its future growth can provide a real picture of the efficiency of universities. Since universities depend on scientists, it is highly important to be aware of their knowledge level. A deeper understanding of the human capital conditions is crucial in determining the rate of university growth. Accordingly, the present study set out to design a knowledge measurement model for the faculty members of the Iranian universities. This study was a fundamental research, and relied upon the library research and a questionnaire to collect data. Statistical population was comprised of 137 faculty members of the human resources major and education management major in the Iranian state universities . The statistical sample was made up of 101 faculty members, selected by the multi-stage cluster sampling. Data analysis was done using Fuzzy Delphi method, Exploratory Factor Analysis, Decision Making Trail and Evaluation (DEMATEL), and Structural Equation Modeling (SEM). Fifty nine factors were extracted for the measurement of the faculty members’ knowledge. These were classified into 5 groups, including management ability, scientific ability (fundamental), scientific ability (practical), interaction and communication skills, and specialized skills. The conceptual model was then designed and – after modification – was confirmed to have a desirable fitness. With regard to the effectiveness rank, the specialized skills were found to be at the top of the list, followed by interaction and communication skills, management ability, scientific ability (practical), and scientific ability (fundamental).
Machine summary:
در این مطالعه ، ضمن مـرور مختصر مدل های سنجش دانش منابع انسانی، شاخص هـای انـدازه گیـری دانـش اسـتخراج میشود و از آنجا که دانشگاه ها به لحاظ اهداف غیر انتفاعی مدل خاص خـود را نیازمندنـد شاخص ها پالایش و مدلی جهت کمی کـردن دانـش اعضـای هیئـت علمـی دانشـگاه هـا و مؤسسات آموزش عالی در ایران ارائه میشود.
بنـابراین ، ایـن سـؤال اصـلی مطـرح میشود که مدل سنجش دانش اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران چیست ؟ مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق در محیط پویای کنونی، داراییهای نامشهود، که مهم تـرین آن هـا دانـش اسـت ، در کسـب مزیت رقابتی برای سازمان ها نقشی برجسته تر از دارایی های مشهود ایفا میکنند (نـاظمی و همکاران ١٣٩٣).
از آنجا که در تحقیق حاضر تعداد متخصصان ٨ نفر بودنـد، گویـه هـایی کـه شـاخص CVR آن ها زیر ٠/٧٥ بود از پرسشنامه حذف شـدند و پرسشـنامۀ شناسـایی شـاخص هـای مؤثر اندازه گیری دانش منابع انسانی دانشگاه ها با ٦١ شاخص جهت اجـرای تکنیـک دلفـی فازی بین ١٧ نفر از اعضای هیئت علمی رشتۀ مدیریت و علوم تربیتی، کـه بـه عنـوان پنـل دلفی به روش قضاوتی انتخاب شده بودند، توزیع و نتایج تجزیه و تحلیل شد.
گروه بندی شاخص های مؤثر و ابعاد اندازه گیری دانش منابع انسانی دانشگاه های ایران به تصویر صفحه مراجعه شود پس از شناسایی متغیرهای پنهان مدل ، جهت تعیین نوع رابطۀ عامل های مدل ، از تکنیک دیمتل به شرح زیر استفاده شد.