Abstract:
اکوسیستم بازاریابی بینالملل، شبکهای است از بازیگران (عناصر) مختلف که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. این مفهوم بیان میکند سازمانها نه بهصورت بازیگران مجزا که باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم در نظر گرفته شوند. هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط است. درواقع این تحقیق با هدف شناسایی بازیگران اصلی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط نگارش شده است. روش تحقیق، ترکیبی (کیفی-کمّی) است. جامعة آماری این تحقیق نیز شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهراناند که سابقة فعالیت در بازارهای بینالمللی را دارند. نمونة آماری نیز خبرگان و استادان آشنا با موضوع تحقیق و مدیران باسابقة شرکتهای کوچک و متوسطاند که از فن گلولهبرفی برای تعیین خبرگان استفاده شده است. در فاز کیفی از روش دادهبنیاد استفاده شده است. در مجموع، 126 کد در قالب جمله، شبهجمله و کلمه شناسایی شد که در قالب 24 مفهوم و 7 مقوله دستهبندی شدند؛ این 7 مقوله بازیگران اصلی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط عبارتاند از دولت، سرمایه، بازار، مؤسسات غیردولتی، زیرساختها، فرهنگ و مؤسسات آموزشی. در بخش کمّی نیز برای تأیید عناصر شناساییشده در قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی، پرسشنامة محققساخته که حاصل خروجی بخش کیفی تحقیق بوده است، در اختیار 130 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط فعال شهر تهران قرار داده شد؛ سپس با استفاده از نظر خبرگان عناصر شناساییشده در قالب اکوسیستم بازاریابی بینالمللی طراحی شدند.
An international ecosystem of marketing is a network of different actors whose success and survival depend on each other. This concept implies that organizations should not be considered as separate actors but as part of an ecosystem. The main objective of the current research is to design an international marketing ecosystem for small and medium-sized enterprises(SMEs). In fact, this study was designed to identify the main actors of the international marketing ecosystem for small and medium-sized enterprises. The methodology used in this research is a combination of qualitative and quantitative methods. The statistical population of this study is Tehran's small and medium-sized enterprises which have an experience in international markets. The statistical sample of this research is also experts and professors who are familiar with the topic of this research and managers with experince of small and medium-sized companies which were identified through snowball sampling technique. In the qualitative phase, the grounded theory method has been used. A total of 126 codes were identified in the form of sentences, pseudo-sentences, and words. The afforementioned codes are categorized into 24 concepts and 7 categories that include the following seven categories as major players in the international marketing ecosystem for small and medium enterprises: government, capital, market, nongovernmental organizations, infrastructures, culture, and educational institutions. In the quantitative part, for the confirmation of identified elements in the territory of the international marketing ecosystem, a researcher-made questionnaire, which was the result of the output of the qualitative research section, was distributed to 130 managers of the small and medium-sized enterprises in Tehran. Finally, the identified elements in the form of an international marketing ecosystem were designed by using expertise opinions.
Machine summary:
In the quantitative part, for the confirmation of identified elements in the territory of the international marketing ecosystem, a researcher-made questionnaire, which was the result of the output of the qualitative research section, was distributed to 130 managers of the small and medium-sized enterprises in Tehran.
در بخش کمّی نیز برای تأیید عناصر شناساییشده در قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی، پرسشنامة محققساخته که حاصل خروجی بخش کیفی تحقیق بوده است، در اختیار 130 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط فعال شهر تهران قرار داده شد؛ سپس با استفاده از نظر خبرگان عناصر شناساییشده در قالب اکوسیستم بازاریابی بینالمللی طراحی شدند.
در تحقیقات خارجی نیز تعداد خیلی اندکی دربارة اکوسیستم بازاریابی بینالمللی کار شده که خلاصهای از نتایج آنها در جدول زیر گزارش شده Fuerlinger Isenberg Chiristian Regele & Neck Melisa et al جدول 1- نتایج پیشینة پژوهش محققان (سال) حوزة مطالعه نتایج کسبشده فلاح تفتی و همکاران (1394) اکوسیستم کسبوکار پنج هدف راهبردی در سطح اکوسیستم برای صنعت بانکداری در ایران شناسایی شد که عبارتاند از: 1- بهبود عملکرد بازیگران اکوسیستم بانکی 2- افزایش انعطافپذیری اکوسیستم بانکی در برابر تغییرات و شوکهای محیطی 3- افزایش پیشبینیپذیری 4- ایجاد دوسوتوانانی بازیگران اکوسیستم بانکی و 5- ایجاد تنوع در بازیگران اکوسیستم بانکی.
این مراحل به شناسایی، تلخیص، طبقهبندی و خلق عناصر واقع در قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از راهبرد دادهبنیاد پس از انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان منجر شده است.
سازمانهای غیردولتی نیز ازجمله عناصر موجود در قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط ایران است.