Abstract:
صنعت گردشگری حاصل تجمع بسیار زیاد بنگاههای کوچک و متوسط بوده که طیف وسیعی از خدمات مانند: نمایشگاهها، هتلها، رستورانها، فروشگاههای صنایعدستی را ارائه میدهند. صنعت گردشگری به علت اشتغالزایی و سودآوری نسبتا سریع آن بستر مناسبی برای سرمایهگذاری است. سرمایهگذاریهای گردشگری در کشورها و مقاصد باقی خواهد ماند. لذا تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از بعد تجزیه تحلیل، توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری مورداستفاده در این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و کارمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری میباشد. همچنین آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه) برای پاسخ به سوالات و فرضیههای تحقیق مورداستفاده قرار گرفت و نتایج نشان میدهد، کلیه فرضیههای پژوهش تایید و میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای گردشگران (شامل میزان شناخت گردشگران از محل، میزان تعطیلات، شرایط نمایشگاه، اطلاعات نمایشگاه) تاثیر معنادار و مثبت بر توسعه گردشگری داشته و با افزایش هر یک از آنها، توسعه گردشگری نیز افزایش مییابد.
Tourism industry is the result of a massive accumulation of small and medium institution that offers a wide range of services, such as exhibitions, hotels, restaurants, and handicraft stores. The tourism industry is a suitable platform for investment due to its relatively high employment and profitability. Tourism investments will remain in countries and destinations. Therefore, the present research is applied in terms of purpose and in terms of information collecting field and analytical, analytical-descriptive. The statistical population used in this research includes the managers, experts and staff of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization. Also, inferential statistics (multiple regression) were used to answer the research questions and hypotheses, and the results show that all the research hypotheses are confirmed and it can be concluded that the characteristics of tourists (including the amount of tourists' awareness of the location, vacation rates, exhibit conditions, Exhibit information) have a significant and positive impact on tourism development, and with the increase of each of them, tourism development also increases.
Machine summary:
همچنين آمار استنباطي (رگرسیون چندگانه) براي پاسخ به سؤالات و فرضيههاي تحقيق مورداستفاده قرار گرفت و نتایج نشان میدهد، کلیه فرضیههای پژوهش تأیید و میتوان نتيجه گرفت كه ویژگیهای گردشگران (شامل میزان شناخت گردشگران از محل، میزان تعطیلات، شرایط نمایشگاه، اطلاعات نمایشگاه) تأثیر معنادار و مثبت بر توسعه گردشگری داشته و با افزايش هر یک از آنها، توسعه گردشگری نيز افزايش مییابد.
وی با استفاده از دادههای حاصل از جمعآوری پرسشنامههای توزیعشده در کشور فرانسه به این نتیجه دستیافت که عواملی مانند ویژگیهای گردشگران، میزان شناخت گردشگران از محل، میزان تعطیلات، شرایط نمایشگاه و اطلاعات نمایشگاه بر توسعه گردشگری و جذب توریستها و بازدیدکنندگان از نمایشگاهها تأثیر مثبت دارد.
خلاصهای از شاخصهای آماری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به دادههای جدول و مقدار R محاسبهشده میتوان بیان نمود که ابعاد برگزاری نمایشگاههای آثار تاریخی شامل (ویژگیهای گردشگران، میزان شناخت گردشگران از محل، میزان تعطیلات، شرایط نمایشگاه، اطلاعات نمایشگاه) به میزان 62/0 با توسعه گردشگری در ارتباط هستند.
ضرایب استاندارد و غیراستاندارد آزمون رگرسیون ساده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول 7 سطح معناداری آزمون برای کلیه متغیرهای مستقل کوچکتر از 05/0 میباشد و میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای گردشگران، میزان شناخت گردشگران از محل، میزان تعطیلات، شرایط نمایشگاه، اطلاعات نمایشگاه در سطح خطاي 5 درصد، تأثیر معنادار و مثبت بر توسعه گردشگری داشته و با افزايش هر یک از آنها، توسعه گردشگری نيز افزايش مییابد.
درنتیجه کلیه فرضیههای فرعی پژوهش تائید و ویژگیهای گردشگران، میزان شناخت گردشگران از محل، میزان تعطیلات، شرایط نمایشگاه، اطلاعات نمایشگاه تأثیر معنادار و مثبت بر توسعه گردشگری دارند.