Abstract:
کاهش اعتماد کارکنان به مدیران مانع از آن میشود که آنها دانش و تجربه خود را برای حل مسائل سازمان به مشارکت بگذارند و از طریق ابراز ایدههای جدید در ایجاد تغییرات مطلوب سازمانی سهیم شوند. از این رو، این پژوهش به بررسی تاثیر اعتماد کارکنان به مدیران بر سکوت سازمانی آنها میپردازد. این پژوهش تاثیر درک کارکنان از ویژگیهای مدیر که طبق نظر مایر و همکاران (1995)، شامل درک آنها از توانایی، خیرخواهی و درستی مدیران است، بر سکوت مطیع و تدافعی آنها را مورد مطالعه قرار داده است. بدین منظور 282 نفر از کارکنان ستاد مرکزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران واقع در تهران، به عنوان نمونه آماری انتخاب و اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیهها از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. تحلیل دادهها نشان میدهد با افزایش اعتماد کارکنان به مدیران، سکوت سازمانی کاهشیافته و با افزایش درک کارکنان از توانایی، خیرخواهی و درستی مدیر، سکوت مطیع افزایش ولی سکوت تدافعی کاهش مییابد. یافتههای این پژوهش میتواند شناخت مدیران از فضای سکوت سازمانی را افزایش دهد و به انتقال تجربه، دانش و اطلاعات کارکنان به سازمان و در نهایت بهبود عملکرد سازمان کمک نماید.
Reduction of staffs’ trust prevents them sharing their experience and knowledge to solve the issues in an organization and sharing their ideas to have desirable organizational changes. Thus, this research aimed at investigating the relationship between the employees’ trust in managers and organizational silence. Indeed, in this research the effect of employees’ perception of managers’ character that according to Mayer et al, (1995) including: ability, benevolence and integrity, were studied on defensive and acquiescence silence. To cover this aim, the selected sample included 282 employees of central branch of National Iranian Oil Products Distribution Company (N.I.O.P.D.C) and the required data was gathered by a questionnaire and analyzed by Structural Equations Methods.
Our study showed that increasing the trust of employees in managers reduces the organizational silence of staff. In addition, if the trust in managers increase, the defensive silence reduces, while acquiescence silence increases. According to the results, managers can improve their recognition of the silence environment in organizations which can lead to the change in behavior and increasing trust in managers resulting in not only creating positive employees' perception of managers’ character but also, the willingness to share knowledge, experience and information. Finally, this can increase organizational performance.
Machine summary:
این پژوهش تاثیر درک کارکنان از ویژگی های مدیر که طبق نظر مایر و همکاران (١٩٩٥)، شامل درک آنها از توانایی ، خیرخواهی و درستی مدیران است ، بر سکوت مطیع و تدافعی آنها را مورد مطالعه قرار داده است .
مرزوقی و همکاران ، (١٣٩٤) در پژوهش خود به تبیین ارتباط بین اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی آنان در جامعه ی آماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به این نتیجه رسیدند که متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران ، پیش بینی کننده معنادار و منفی سکوت سازمانی دانشجویان است .
دانش افزایی این پژوهش نسبت به سایر پژوهش های انجام شده در آزمون بررسی تاثیر مولفه های اعتماد به مدیران که همان درک کارکنان از توانایی، خیرخواهی و درستی مدیران شناسایی شده ، بر سکوت سازمانی تدافعی و مطیع است .
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عامل اعتماد به مدیر سازمان و مولفه های درک کارکنان از توانایی، خیرخواهی و درستی مدیران سازمان بر سکوت سازمانی با دو مولفه سکوت سازمانی مطیع و سکوت سازمانی تدافعی پرداخته است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش نشان میدهد که اعتماد کارکنان به سازمان و مولفه های توانایی، خیرخواهی و درستی مدیر بر سکوت تدافعی سازمان تاثیر دارد و این تاثیر در جهت منفی است .