Abstract:
Advantages of language teaching and learning in foreign contexts are undisputable. This study intended to check if Reasoning Ability (RA), as a promoted cognitive skill which is emphasized not only in the field of education, but also as an important element of most professions, is cognitively enhanced along with English language learning. To this end, a sample of Iranian primary school children, aged 5-8 years, were selected through purposive sampling and divided into thtree groups; that is, monolingual, bilingual, and limited bilingual children, in order to investigate their RA enhancement during early formal education. Also, a researcher-made psychometric test was used to measure quantitative, visual, nonverbal, matrix, and abstract reasoning of the sample during early primary school education. The results of the analyzed data indicated that the bilingual group outperformed the monolingual and the limited bilingual children in matrix, visual, abstract reasoning and logical thinking. The findings of the study can be used by educational policymakers to reconsider the primary school curriculum, and through holding workshops on streghthening national and religious values help English language instructors to unravel related problems.
فواید یاد دهی و یادگیری زبانهای خارجی مسلم و غیرقابل تردید است. هدف این مطالعه بررسی ارتقاء احتمالی مهارت استدلال تحت تاثیر اموزش زبان انگلیسی طی سالهای اولیه اموزش رسمی دبستان بود. لازم بذکر است که این مهارت، بعنوان یکی از توانایی های شناختی، نه تنها در حوزه اموزش بلکه بعنوان یکی از ارکان مهم بسیاری از حرفه ها مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، نمونه ای از کودکان 8 - 5 ساله دبستانی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به سه گروه تک زبانه، دوزبانه محدود و دو زبانه تقسیم شدند تا توانایی استدلال و منطق ایشان تحت تاثیر اموزش زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین، به کمک ازمون روانسنجی محقق ساخته، توانایی استدلال انتزاعی، کمی، غیرکلامی، ماتریسی و تصویری انان سنجیده شد. نتایج حاکی از ان بود که مهارت استدلال انتزاعی، ماتریسی و بصری کودکان دوزبانه نسبت به کودکان دو زبانه محدود و تک زبانه بیشتر بود. یافته های این پژوهش می تواند در راستای بازنگری برنامه اموزشی دبستان مورد استفاده سیاسگزاران اموزشی قرار گیرد چرا که برگزاری کارگاههای اموزشی در خصوص حفاظت از ارزشهای ملی مذهبی برای مدرسین زبان، به حل مشکلات مرتبط کمک خواهد کرد. -