Abstract:
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب مقصد صادراتی در صنعت دارو است. در بخش کیفی از روش دلفی جهت استخراج مدل مفهومی بهره بردهشد. داده های این بخش به واسطه نظرسنجی از 15خبره دانشگاهی و خبره حوزه صادرات و از طریق روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی انجام پذیرفت. در بخش کمی، ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه بوده و نمونه آماری را 283 تن از مدیران، معاونین، کارشناسان و خبرگان حوزه صادرات و کارشناسان سازمانهای مرتبط با تجارت و اساتید حوزه دانشگاه تشکیل میدهند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تکمرحله ای انتخاب شده-اند. جهت تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل بهره برده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد ریسک تجارت، توسعه اقتصادی، جذابیت ویژگیهای بازار، ویژگیهای فنی محصول، منابع و قابلیت ها، اعتبار شرکت، ویژگیهای فناوری، عضویت در پیمانها و موانع تعرفهای و محدودیتهای ناشی از تصمیمهای دولتی بر انتخاب مقصد صادراتی دارو تاثیرگذار هستند.
The purpose of this study is to identify the factors affecting the choice of export destination in the pharmaceutical industry. In the qualitative part, the Delphi method was used to extract the conceptual model. The data of this section was done through a survey of 15 academic and export experts and through judgmental sampling and snowball sampling. In the quantitative part, the data collection tool includes a questionnaire and the statistical sample consists of 283 managers, deputies, experts and experts in the field of export and experts of trade-related organizations and university professors, who through the sample method Single-stage clusters are selected. Structural equation modeling and LISREL software were used to analyze the data. The results show trade risk, economic development, attractiveness of market characteristics, technical characteristics of the product, resources and capabilities, company credibility, technological characteristics, membership in contracts and tariff barriers and restrictions. Resulting from government decisions affect the choice of export destination of the pharmaceutic.
Machine summary:
عوامل مربوط به محيط بازار هدف عوامل مربوط به تقاضاي بازار •ريسک تجارت •جذابيت ويژگيهاي بازار •توسعه اقتصادي انتخاب مقصد صادراتي مزيت هاي نسبي و رقابتي کشور مبدا •ويژگيهاي فني محصول محدوديت ها و موانع •منابع و قابليت ها •عضويت در پيمان ها و موانع تعرفه اي •اعتبار شرکت •محدوديت هاي ناشي از تصميم هاي •ويژگيهاي فناوري دولتي شکل ١- مدل نهايي پژوهش (منبع : يافته هاي پژوهشگر) يافته هاي بخش کمي براي تحليل داده ها از روش مدليابي معادلات ساختاري و نرم افزار ليزرل استفاده شده است .
, (2011), Factors that Influence Entry Mode Choice in Foreign Markets, European Journal of Social Sciences, 22 (4), 574- 584 158 24) Cameron, Martin.
, (1995), A decision support model for the planning and assessment of export promotion activities by government export promotion institutions: the Belgian case, International Journal of Research in Marketing, 12 (2), 173-186.
, (2019), Excessive Entry and Exit in Export Markets, Journal of The Japanese and International Economies, 53, 1-45 34) Jagoe, John R.
, 10 - Root 11 - Koch 12 - Jagoe 13 - Wood & Robertson 14 - Green & Allaway 15 - Russow & Okoroafo 16 - Papadopoulos et al.