Abstract:
امروزه حضور در عرصه اقتصاد جهانی برای تولیدکنندگان و شرکت های تجاری با چالش های جدیدی مواجه است . وجود تعداد زیـاد عرضه کنندگان و رقابت فشرده آن ها و افزایش انتظارات مصرف کنندگان برای ارائه کیفیت بهتر و خدمات رسانی سریع تـر، فشـارهای زیادی را بر تولیدکنندگان وارد کرده ، عواملی که شاید تا پیش ازاین وجود نداشته است . هدف از مقالـه حاضـر بررسـی ارتبـاط بـین هوش تجاری و مدیریت زنجیره تامین با عملکرد بازاریابی در شرکت های تولیدکننده ادوات کشاورزی شهر اراک می باشـد. پـژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده و به لحاظ هدف کاربری است که به صورت میدانی و به لحاظ زمانی به صـورت مقطعـی انجـام گرفت . جامعه آماری ما کلیه کارکنان و مدیران شرکت های تولیدکننده ادوات کشاورزی شهر اراک میباشند که با مراجعه به جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ١٠٣ نفر به عنوان آماری انتخاب شد. ابزار گـردآوری داده هـا، پرسشـنامه اسـتاندارد هوش تجاری ، عملکرد بازاریابی و مدیریت زنجیره تامین میباشد. بعد از گردآوری داده های گام بعـدی تجزیـه و تحلیـل داده هـا بـا نرم افزار spss انجام گرفت .نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که : بین هوش تجاری و مدیریت زنجیره تامین ، با ابعاد عملکرد بازاریابی در شرکت های تولیدکننده ادوات کشاورزی شهر اراک ارتباط وجود دارد همچنین هوش تجاری و مـدیریت زنجیـره تـامین قابلیـت پیش بینی عملکرد بازاریابی در شرکت های تولیدکننده ادوات کشاورزی شهر اراک را دارند.
Machine summary:
4 The dimensions of business intelligence 5 Supply Chain Management 6 Marketing performance 7 Butler 8 Customers 9 Competitors 10 Business partners 11 Economic environment 12 Internal operations 173 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١- عوامل مؤثر در اتخاذ تصميمات هوش تجاري (تارخ ،١٣٩٤: ١١) اهداف هوش تجاري - بوجود آوردن خودکفايي و استقلال در استخراج داده ها، گزارش دهي و تحليل آن ها و برعهده گرفتن مسؤليت انجام ايـن اعمال ؛ - بهبود کيفيت ، هماهنگي و تماميت داده ها؛ - افزايش سطح چالاکي کسب وکار و مطمئن شدن از اينکه داده ها، به موقع (به روز) و در دسترس هستند و اينکه قابليت تبديل شدن به اطلاعات معنا داري را دارند تا تصميم گيري ها به صورت مؤثري پشتيباني کنند؛ - فراهم آوردن محيط قابل اطمينان (معتبر) و ايمن براي مديريت داده ها.
همچنين با توجـه بـه اينکـه سـطح معنـاداري کوچک تر از ٠,٠٥ است نشان ميدهد که هوش تجاري و مديريت زنجيره تأمين قابليت پيش بيني عملکرد بازاريابي در شرکت هـاي توليدکننده ادوات کشاورزي شهر اراک را دارند.
همچنين با توجه به اينکه سطح معناداري کوچک تر از ٠,٠٥ است نشان ميدهد که بين مديريت زنجيره تأمين با ابعاد عملکرد بازاريابي در شرکت هاي توليدکننده ادوات کشاورزي شهر اراک ارتباط وجود دارد.
همچنين با توجه به اينکه سطح معناداري کوچک تر از ٠,٠٥ است نشان ميدهد که هوش تجاري و 182 مديريت زنجيره تأمين قابليت پيش بيني عملکرد بازاريابي در شرکت هاي توليدکننده ادوات کشاورزي شهر اراک را دارند.