Abstract:
با ورود رسانههای جدید و جذب مخاطبان بیشتر توسط آنها تلویزیون در خطر از دست دادن سهم خود از بازار آگهیها است.یکی از مهمترین دلایل این کاهش عدم وجود سنجههایی برای اندازهگیری میزان تأثیرگذاری آگهیهاست که از طریق آن آگهیدهندگان بتوانند اثربخشی آگهی خود را ارزیابی کنند و برنامهریزی بهتری انجام دهند،درحالیکه رقیب آن یعنی رسانههای نوین اطلاعات بسیار جزیی و مفصلی از واکنشهای مشتریان نسبت به تبلیغات در اختیار آگهیدهندگان قرار میدهند.با توجه به تقاضای آگهیدهندگان برای اندازهگیری دقیق تأثیر تبلیغات،مدیران تلویزیون برای حفظ و افزایش سهم خود از بازار آگهیها باید به دنبال ابزارهای جدیدتری برای اندازهگیری تأثیر تبلیغات باشند.مقالهی حاضر با بررسی ادبیات موضوع و رویکرد تحلیل محتوا و نیز استفاده از نظرهای خبرگان،با طرح شش شاخص عمده،سنجههایی را مطرح میکند که عبارتند از رتبهبندی تبلیغات،درگیرسازی،تماشای کل،فعالیتهای انتخابگری،مشارکت مخاطب،تأثیر فروش و سنجههای عملیاتی مربوط به هریک.در پایان پیشنهادهایی برای مدیران اقتصادی تلویزیون و به ویژه رسانه ملی بیان میکند که منجر به افزایش توجه آگهیدهندگان و کارآمدتر نمودن سازوکار جلب آگهی آنان میشود.
Machine summary:
"نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 2،شماره 4،بهار و تابستان 9831،از صفحه 35 تا 27طراحی سنجههای تأثیر بر مخاطب برای آگهیهای بازرگانی
Media Convergence حضور در این ماتریس رسانهای مورد استفاده افراد برای رسانههای جمعی اهمیت بیشتری
شرکتهای حرفهای سنجش تأثیر آگهیها و تبلیغات سبب شده است که چنین وظیفهای به
ارزش ایجاد شده برای برند در ذهن مخاطب نیز از جمله عواملی است که اندازهگیری را
خاص از جمله ابزارهایی است که برای اندازهگیری موفقیت تبلیغات در آنها به کار
بر این است که اندازهگیری نگرش و رفتار میتواند سنجه مناسبی برای ارزیابی تأثیر
میزان توجه به آگهیها و تبلیغات ارایه میشود دو نیاز عمده آگهی دهندگان را ارضا
طراحی سنجههای مؤثر برای اندازهگیری تأثیرات تبلیغات رسانه ملی
مدل پیشنهادی برای اندازهگیری تأثیرگذاری تبلیغات در رسانه ملی شش سنجه عمده
آنها را به صورت بسیار خلاصه شرح میدهیم: رتبهبندی تبلیغات:این شاخص به جای روال سنتی که براساس تعداد بینندگان برنامههای
تلویزیونی تبلیغات آنها را رتبهبندی میکرد،به میزان تماشا و توجه به خود آگهیهای توجه
سنجههای عمده برای اندازهگیری تأثیر تبلیغات در رسانه ملی
با این حال حتی برای استفاده صحیح از چنین امکاناتی نیز باید سنجههای مناسبی
اینرو این مدل نیز با فرض یکسان بودن تأثیرپذیری مخاطب از تبلیغات تلویزیون اقدام به
شرایط کنونی رسانه ملی در قیاس با سایر انواع رسانهها و حتی رسانههای دیجیتال جدید دارد سبب شده است که به دلیل پوشش گسترده کشوری و نیز وجود شبکههای استانی
2)تلاش برای تعریف و تبیین دقیقتر سنجههای عملیاتی مطرح شده در این پژوهش و"