چکیده:
نسبت دادن ویژگیهای شخصیتی انسان به برندهای تجاری موضوعی است که در دهههای اخیر کانون توجه پژوهشگران بوده است. از طرفی جنبههای شخصیتی برند ممکن است به دلایل مختلف ترجیحات مصرف کننده را تحت تأثیر قرار دهد. صداقت، هیجان و شایستگی بر ویژگیهای شخصیتی درونی انسان و مهارت و دوام بر خواستهها و آرزوهای افراد دلالت دارند، بنابراین میتوان چنین استنباط کرد که تشخیص برند توسط مشتریان ـ برندی که شباهتهایی به ویژگیهای شخصی فرد دارد ـ معرف نزدیک بودن جنبههای روان شناختی و ویژگیهای احساسی افراد است. با این توصیف پژوهش حاضر درصدد بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی مصرف کننده و شخصیت برند میباشد. جامعه آماری این پژوهش خریداران و دارندگان خودروهای برند هیوندای در شهر اصفهان است. به منظور تحلیل دادههای گرد آوری شده توسط ابزار پرسشنامه و از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی مصرف کننده و شخصیت برند رابطه وجود دارد.
Attributing human personality traits to the commercial brands is an issue which has been the focus of researchers in recent decades. Aspects of brand personality، however، may affect consumer preferences for various reasons. Sincerity، excitement and competence imply inner man personality traits، sophistication and ruggedness imply people willing and wishes. So it can be inferred that brand recognition by customers –a brand which has some similarities to person’s personality traits-can define the close relationship between psychological aspects of the individuals and their emotional features. According to the description، this study aims to survey the relationship of consumer personality traits and brand personality. Statistical population of this research is buyers and owners of the Hyundai cars in Isfahan city Structural equation modeling technique was used in order to analyze data collected by questionnaire. The results showed that personality traits have relationship with consumers' brand personality.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش ابتدا مروری بر ادبیات پژوهش در زمینه های برند، شخصیت برند و ویژگیهای شخصیتی مصرف کننده خواهیم داشت ، سپس روابطی بین آنها فرض کرده و وجود روابط فرض شده را، آزمایش و در نهایت یافته های پژوهش را مورد بحث قرار خواهیم داد.
همچنین آنها بررسی کردند که آیا زمانی که مصرف کنندگان با ویژگیهای شخصیتی متفاوت تصمیم به خرید میگیرند، میزان تأثیر پذیری آنها از شخصیت برند میتواند تفاوت قابل توجهی داشته باشد یا خیر؟ نتایج نشان داد، مصرف کنندگانی که امتیاز بالاتری در برون گرایی و آزادمنشی کسب کرده اند، احتمال اینکه تحت تأثیر برند قرار گرفته اند بسیار بیشتر بوده است .
بین ویژگی شخصیتی فرد که میتواند شامل (برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، آزاد منشی) باشد، با شخصیت برند که دارای صفت تهیج است ، رابطه وجود دارد.
٢. بین ویژگی شخصیتی فرد که میتواند شامل (برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، آزاد منشی) باشد، با شخصیت برند که دارای صفت شایستگی است ، رابطه وجود دارد.
٣. بین ویژگی شخصیتی فرد که میتواند شامل (برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، آزاد منشی) باشد، با شخصیت برند که دارای صفت صداقت است ، رابطه وجود دارد.
٤. بین ویژگی شخصیتی فرد که میتواند شامل (برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، آزاد منشی) باشد، با شخصیت برند که دارای صفت استحکام است ، رابطه وجود دارد.
٥. بین ویژگی شخصیتی فرد که میتواند شامل (برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، روان رنجوری، آزاد منشی) باشد، با شخصیت برند که دارای صفت جذابیت است ، رابطه وجود دارد."