چکیده:
با تنوع نیازهای مشتریان، شناسایی بازار هدف در بخش خدمات پیچیدهتر میشود. درک عمیق از نگرشها و محرکهای بخشهای مختلف بازار، احتمال تولید و عرضة محصولها و خدمات سفارشی و بهبود مزایای رقابتی شرکتها را افزایش میدهد. از مهمترین ابزارهای بخشبندی بازار در صنایع غذایی، بخشبندی مشتریان براساس سبک تغذیه است که چگونگی کسب ارزش از طریق غذاخوردن را بررسی میکند. این پژوهش، کاربردی و توصیفی- پیمایشی است و با هدف شناسایی سبکهای تغذیة مشتریان رستورانهای زنجیرهای، طراحی شده است. جامعة آماری آن را مشتریان رستورانهای زنجیرهای بوف شهر تهران تشکیل میدهند. از 440 نفر نمونة آماری- که با روش چندمرحلهای بهدست آمد- 384 پرسشنامه با کمک نرمافزار SPSS و روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل خوشهای، تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحقیق، سه گروه مشتریان آگاه از سلامت، بیعلاقهها و راحتطلبان را براساس سبک تغذیه در رستورانهای زنجیرهای شناسایی کرد.
خلاصه ماشینی:
متغیرها و عوامل تشکیل دهندة آنها در مقیاس سبک تغذیۀ برانز و گرانرت متغیرها روش های خرید جنبه های کیفی چگونگی انجام آشپزی موقعیت مصرف انگیزه های خرید اهمیت اطلاعات سلامت علاقه به آشپزی میان وعده / وعدة ایجاد خودشکوفایی محصول رابطۀ قیمت و کیفیت جست وجوی راه های جدید غذایی کامل امنیت نگرش به تبلیغات نوآوری راحت طلبی رویداد اجتماعی روابط اجتماعی عوامل لذت بردن از خرید محصول های همکاری تمام اعضای خرید تخصصی ارگانیک خانواده معیار قیمت طعم برنامه ریزی لیست خرید تازگی تخصیص وظیفۀ آشپزی به زنان مدل سبک تغذیه با روش زنجیره ای وسیله - هدف در بررسی رفتار مصرف کننده در ارتباط است ؛ زیرا مقیاس سبک تغذیه ، شامل زنجیره ای سلسله مراتبی از ویژگیهای محصول تا ارزش هاست .
(رجوع شود به تصویر صفحه) متغیرهای اصلی مقیاس سبک تغذیه برای طبقه بندی مشتریان در این بخش به معرفی و شرح مختصری از پنج متغیر اصلی سبک تغذیه ای ، از نظر برانز و گرانرت (١٩٩٥) خواهیم پرداخت : شیوه های خرید: این متغیر به دنبال شناسایی این مسئله است که مردم چگونه برای محصول های غذایی مورد نیاز خود خرید می کنند؟ آیا تصمیم گیری آنها برای خرید، برنامه ریزی شده است ؟ آیا زمان زیادی را صرف خرید می کنند؟ آیا از برچسب ها و سایر اطلاعات محصول استفاده می کنند؟ یا اینکه فقط به مشورت متخصصان و دوستان تکیه دارند؟ روش های پخت غذا: چگونه مواد غذایی خریداریشده به غذا تبدیل می شود؟ چقدر زمان برای آماده سازی غذا صرف می شود؟ آیا تهیۀ غذا با کارایی انجام می شود؟ آیا پخت غذا، فعالیتی اجتماعی ، داوطلبانه و سرگرم کننده قلمداد می شود یا وظیفه ای اجباری و ناشی از تقسیم کار در خانواده است ؟ تهیۀ غذا تا چه حد به صورت برنامه ریزیشده و تا چه میزان ، بدون برنامه ریزی صورت می پذیرد؟ جنبه های کیفی: این بعد، به ویژگیهای واقعی محصول اشاره ندارد؛ بلکه به ویژگیهایی اشاره می کند که ممکن است برای محصول های غذایی قابل اجرا باشد؛ مانند: سلامت ، طبیعی بودن ، تازگی و طعم غذا.