چکیده:
با توجه به اهمیت تاثیرگذاری چهره انسانی در تبلیغات به عنوان رایج ترین ابزار ارتباطی کارا، سنجش اثربخشی آن از اساسی ترین و چالشی ترین موضوعهای بازاریابی است که می تواند از راه های متفاوتی ارزیابی شود. به طور ایده آل لازم است اثربخشی تبلیغات در بازارها از منظر فرایند ارتباطاتی با بهره مندی از مزایای مکمل رویکردهای ارتباطی (خودگزارشی توسط مخاطب) و مشاهده ای ارزیابی و تحلیل گردد؛ بر همین اساس این در پژوهش با استفاده از رویکردهای ارتباطی و مشاهده ای، تاثیر استفاده از چهره انسانی بر اثربخشی تبلیغات بررسی شده است. پژوهش در بازه زمانی شش ماهه در با حضور » دانشگاه شهید بهشتی « مکان آزمایشگاه ردیاب چشمی پژوهشکده علوم شناختی دانشجویان انجام شد. نتایج نشان داد که استفاده از چهره انسانی در تبلیغ بر جلب توجه بصری مخاطبان به ویژگی های تصویری و متنی تبلیغ تاثیرگذار است؛ به نحوی که چهره انسانی به جلب توجه بیشتر مخاطب به تبلیغ و به خصوص بخش تصویری تبلیغ منجر می شود.