چکیده:
The purpose of holistic language teaching is the development of the learners’ ability to handle both their language oral skills as well as maximizing their life skills. This study aimed to fulfill these objectives through a mixed-methods design, using holistic teaching procedures. The participants of the study comprised 60 Iranian EFL pre-intermediate learners homogenized through Cambridge Placement Test, from a population of 78 students who had been selected by simple random sampling. They were divided into two experimental and control groups (30 students in each group) who received the treatment--a holistic and sequenced series of listening-speaking activities, and traditional teaching instruction, respectively. Four instruments were used to collect the data for analysis: Cambridge Placement Test, a comprehensive test of speaking and listening used as pretest and posttest, a questionnaire to estimate the learners’ self-efficacy and finally, an unstructured interview. The findings of the study proved that the experimental group that was exposed to the holistic teaching procedures outperformed the control group, meaning that the participants in this group performed more satisfactorily in both listening and speaking. Moreover, their self-efficacy improved to an acceptable level as they expressed in the interview their satisfaction with the use of holistic teaching procedures. These findings have some implications for both teachers and students concerning the enhancement of language interaction in and outside the English classes.
هدف از اموزش کل گرایانه پیشرفت توانایی زبان اموزان در مدیریت همزمان مهارت های شفاهی در عین بالا بردن مهارت های زندگی است. این مطالعه با هدف تحقق این اهداف با روش های ترکیبی با استفاده از روش های اموزش کل گرایانه انجام شد. شرکت کنندگان ععبارت بودند از 60 دانش اموز ایرانی سطح مقدماتی زبان، همگن شده در ازمون تعیین سطح کمبریج از بین جمعیت 78 نفری دانش اموزانی که با نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند. انها به دو گروه تجربی و معیار که هر گروه شامل 30 دانشجو بود تقسیم شدند. این دو گروه به ترتیب تحت تعلیم اموزش کل گرایانه و مجموعه های متوالی مهارت های گفتاری و شنیداری و اموزش سنتی قرار گرفتند. چهار ابزاری که برای جمعاوری اطلاعات تحلیل ها استفاده شد عبارت بود از ازمون تعیین سطح کمبریج، ازمون جامع شنیداری و گفتاری به عنوان پیش ازمون و پس ازمون،
پرسشنامه برای تخمین خودباوری زبان اموزان و مصاحبه. یافته های تحقیق ثابت کرد گروه تجربی که تحت تعلیم روش های اموزش کل گرایانه بودند بهتر از گروه ناظر عمل کردند، بدین معنای که شرکت کنندگان این گروه در مهارت های شنیداری گفتاری نتیجه رضایت بخش تری داشتند. به علاو ه، خودباوری انها به سطح قابل قبولی ارتقا یافت - به طوری که انها در مصاحبه رضایتمندی شان را از روش های اموزش کل گرایانه بیان کردند. این یافته ها پیامدهایی برای دانش اموزان و معلمان درارتقای تعامل زبانی درون و بیرون کلاس دارد .