چکیده:
The purpose of this study was to investigate the role of multifactorial socio-educational variables of the family in the structural model of predicting the academic achievement of EFL learners and the mediating roles of parents' involvement and perceived autonomy support. The population of the study comprised all the high school EFL students in Urmia, from which 492 students (262 males and 230 females) were selected as the participants through Cochran's formula and stratified random sampling method. The study was conducted with a correlational design, using structural equation modeling method, and the assessment tools were standard questionnaires. The results of data analysis showed that perceived parental autonomy support, parental socio-economic status, and parents' involvement in education are significantly related to language learners’ academic achievement. Based on this finding, it is claimed that to improve the academic achievement of language learners, these three variables should be taken into consideration and strengthened as facilitating mediators.
هدف این مطالعه بررسی نقش متغیرهای اجتماعی تربیتی چند عاملی خانواده در مدل ساختاری پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش اموزان زبان خارجی از - طریق نقش واسطه ای مشارکت والدین و حمایت از استقلال والدین بود . جامعه اماری این تحقیق شامل کلیه زبان اموزان مقطع متوسطه در ارومیه بود که براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش این تحقیق همبستگی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و ابزار ارزیابی شامل پرسشنامه های استاندارد بود که روایی و پایایی انها تایید شد و فراگیران ملزم به تکمیل چهار پرسشنامه بودند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد حمایت ازادانه والدین، وضعیت اقتصادی اجتمایی خانواده و مشارکت والدین در اموزش به طور قابل توجهی با پیشرفت - تحصیلی زبان اموزان ارتباط دارد. متغیر مشارکت تحصیلی والدین حدود 71.43 ٪ از کل رابطه بین متغیر وضعیت اقتصادی و پیشرفت تحصیلی و همچنین 40.89٪ رابطه بین متغیر حمایت ازادانه والدین و پیشرفت تحصیلی را توضیح می دهد. بنابراین ، به منظور بهبود پیشرفت تحصیلی زبان اموزان می توان حمایت ازادانه والدین، وضعیت اقتصادی اجتمایی و همچنین مشارکت تحصیلی والدین را به عنوان یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی تقویت و بهبود بخشید. -