چکیده:
The present study was an attempt to investigate assessment literacy among ESP instructors in the Iranian academic context. A mixed-methods sequential explanatory study was designed, and 100 novice/experienced ESP instructors with TEFL/non-TEFL backgrounds at the Ph.D. level were selected through criterion sampling to complete a questionnaire and a scale. Then, from among the mentioned participants, 20 were selected for classroom observations and in-depth, semi-structured interviews based on convenience sampling. First, the quantitative data were collected using observation checklists and analyzed through running Chi-square to compare the assessment practices of novice/experienced instructors with TEFL/non-TEFL backgrounds. Next, the qualitative data were collected through taking notes and applying interviews. All interviews were transcribed, categorized, and analyzed through content analysis of themes and open/axial coding. The findings indicated that the instructors with TEFL backgrounds significantly practiced assessment methods more than the ones with non-TEFL backgrounds. Furthermore, it was found that novice instructors significantly practiced assessment methods more than the experienced ones. Likewise, it was identified that novice TEFL instructors perceived assessment components better than their non-TEFL or experienced counterparts. The findings of this study can be useful for executive administrators in the ministry of higher education, university instructors and students.
مطالعه حاضر تلاشی برای بررسی سواد ارزیابی در بین مدرسان انگلیسی با اهداف خاص در محیط دانشگاهی ایران بود. این مطالعه با روش تحقیق امیخته توجیهی پی در پی طراحی شد و 100مدرس تازه کار و باتجربه انگلیسی با اهداف خاص دارای مدرک دکتری در رشته تحصیلی زبان انگلیسی و غیر انگلیسی از طریق نمونه گیری معیاری جهت تکمیل کردن پرسشنامه و مقیاس در مطالعه حاضر انتخاب شدند. از بین شرکت کنندگان، 20 مربی انگلیسی با اهداف خاص برای مشاهدات کلاسی و مصاحبه نیمه ساختاری بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا جهت مقایسه شیوه های ارزیابی مدرسان مبتدی/ با تجربه با زمینه تحصیلی زبان انگلیسی و غیر انگلیسی، داده های کمی از طریق چک لیست مشاهدات کلاسی جمع اوری و با ازمون کای اسکوير تحلیل شد. سپس، داده های کیفی از طریق نت برداری و مصاحبه جمع اوری و پس از ترجمه و دسته بندی، از طریق تحلیل محتوای مضامین و کدگذاری باز/ محوری تحلیل شد. یافته ها نشان داد که م درسان با زمینه تحصیلی زبان انگلیسی به طور قابل توجهی بیشتر از مدرسان با زمینه تحصیلی غیر انگلیسی روش های ارزیابی را به کار میبرند. علاوه بر این ، مشخص شد که مدرسان تازه کار به طور قابل توجهی بیشتر از مدرسان باتجربه روش های ارزیابی را به کار میبرند. همچنین مدرسان تازه کار با زمینه تحصیلی زبان انگلیسی روش ها و مولفه های ارزیابی را بهتر از همتایان غیر زبان انگلیسی یا حتی همتایان با تجربه خود درک می کنند. یافته های این مطالعه میتواند برای مدیران اجرایی در وزارت اموزش عالی مدرسان دانشگاه ها و نیز دانشجویان مفید باشد.