چکیده:
اهمیت توجه به رونق کالاهای استراتژیک نظیر فرش دستباف در جهت کسب مزیتهای رقابتی برای این محصول مهم، بسیار بالا است، اما پژوهشهای موثر در این زمینه کم انجام شده است. بنابراین، هدف این تحقیق "طراحی مدل عوامل موثر برصادرات فرش دستباف از دیدگاه قابلیتهای پویا و قابلیتهای بازاریابی با تاکید بر نگرش مشتریان هدف است. این پژوهش کاربردی، کیفی کمی (آمیخته) ، تک مقطعی و میدانی بوده و با روش داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین تحلیل شده است. به منظور گردآوری دادهها درگام نخست (مطالعات کیفی ISM)، استقرایی و در گام دوم (مطالعات کمّی SEM،) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق خبرگان صنعت فرش دستباف در کشور بودهاند. یافتههای این مطالعه نشان داد مدل عوامل موثر بر صادرات فرش دستباف از دیدگاه قابلیتهای پویا و قابلیتهای بازاریابی شامل عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، کیفیت محصول، قابلیت بازاریابی، به روز بودن دانش در حوزهی فعالیت، حمایت قانونی، امنیت شغلی، و ارتباطات بازاریابی است و متغیرهای امنیت شغلی و دانش به روز، از مهمترین عوامل در این زمینه هستند.
The importance of paying attention to the prosperity of strategic products such as hand-woven carpets in order to gain competitive advantages for this important product is very high, but effective researches in this field have not been done. Therefore, the aim of this research is to "design a model of factors affecting the export of handmade carpets from the perspective of dynamic capabilities and marketing capabilities with an emphasis on the attitude of target customers. The foundation has been analyzed with the Strauss and Corbin approach. In order to collect data in the first step (ISM qualitative studies), inductive and in the second step (SEM quantitative studies) were used. The statistical population is the structural-interpretive method of experts. The findings showed that the model of factors affecting the handmade carpets export of includes economic factors, political factors, product quality, marketing capability, up-to-date knowledge in the field of activity, legal protection, job security, and Communication is marketing and the variables of job security and up-to-date knowledge are among the most important factors in this field.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل درونی (تمایز، توانمندسازی، حمایت از مصرف کننده و ارائه الگوی توسعه صادرات Zare (2019( فرهنگ سازمانی ) و عوامل بیرونی (تمایل مشتری، رفتار مصرف کننده فرش ایران در دوره پسابرجام خارجی و تحریم ها) اثرات اقتصادی کووید ١٩ بر استراتژیهای جدید صادراتی با درنظرگرفتن افت تقاضا برای فرش دستباف Alam (2022( صنعت و صادرات فرش هند در کشورهای توسعه یافته )٢٠٢١) Islam تحلیل تطبیقی صادرات بالابردن پتانسیل صنایع دستی و بافندگی در درآمد و اشتغال زایی صنایع دستی جامو و کشمیر Masoudi, Hashemi بررسی تاثیر نوآوری عدم نوآوری و استفاده خوب از آمیخته بازاریابی & Malek Akhlaq )٢٠١٨) استراتژیک و بازاریابی اینترنتی بر مزیت رقابتی صادرات فرش ایران ,DehghanBaghi ارائه مدل بازار صادرات با زیرساخت های مناسب ، آموزش در زمینه صادرات ، برنامه های بازاریابی و Dowlati, & Hanifezadeh مشخصه های جامعه ایرانی فرهنگ (2018( Zahedi & Shahabadi تاثیر بازاریابی بین الملل بر استراتژی بین المللی، سازگاری بازاریابی و جهت گیری صادراتی Moghimi (2018( عملکرد صادرات فرش ایران & Kordavani تاثیر ضمانت نامه و خدمات ضمانت نامه و خدمات پس ازفروش Ahmadi (2017( پس از فروش بر توسعه صادرات فرش استان مرکزی پژوهشگر ( سال ) عنوان پژوهش عامل شناخته شده Yazdani &Goli نقد و بررسی صادرات فرش روش های نوین تجارت و بازاریابی و طراحی فرش (2016( دستباف (مطالعه موردی : شرکت فرش کده ) Rahimpour (2017( جایگاه روش های بازاریابی استفاده از روش بازاریابی الکترونیکی، اگاهی از دانش بازاریابی نوین در نوین در عرضه فرش دستباف بازار فرش ، برنامه ریزی و آموزش های لازم بازاریابی به فعالان این حوزه ,.