چکیده:
سازمان،نهادی اجتماعی است که به وسیلهء مدیریت سازمان برای رسیدن به هدف یا اهدافی خاص هدایت میشود.این نهاد اجتماعی در درون خود ارزشها و هنجارهایی دارد مدیریت نیز در درون خود دارای ارزشهایی بدون تردید هیچ سازمانی عاری از ارزشها و هنجارها نیست و مدیریت نیز نمیتواند عاری از این ارزشها باشد.بلکه ما این دو ریشه ارزشها و نگرشهای متفاوتی دارند.عدهای از صاحبنظران علم مدیریت،ادعا میکنند که مدیریت به عنوان شاخهای از علوم انسانی،یک مقوله ارزشی است.(1)بدینترتیب،نوع مدیریت سازمان و برورد با افراد سازمان به نسبت زیادی به نوع فرهنگ سازمانی وابسته است.از طرف دیگر،نوآوری در دنیای متلاطم امروزی،برای هرسازمانی ضروری به نظر میرسد و سازمانها نمیتوانند مثل گذشته صرفا نقش مکانیکی ایفا کنند،بلکه باید پیوسته خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.با توجه به سطح بسیار بالای ارتباطات جهانی و تعاملات میان سیستمها که دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل نموده،سازمانی که نتواند شرایط نوآوری و تحول را در خود ایجاد نماید،قادر به ادامه حیات نبوده و به ناچار از صحنه کنار خواهد رفت.با توجه به بالنده بودن سازمانهایی که فرهنگ قوی دارند و نوآور بودن این سازمانها،بررسی نوآوری در قالب فرهنگ سازمانی،به عنوان یک بحث مهم و درعینحال بسیار جالب در این جهت میتواند به سازمانهای ما کمک کند.بر این اساس،تحقیق حاضر، فرهنگ سازمانی را که در سازمانها نقش بسیار مهمی دارد،میشناساند،میزان نوآوری را مشخص یمکند،و رابطهء این دو عامل را با یکدیگر میسنجد و نقاط ضعف و قوت آنها را بیان مینماید.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق،با توجه به محدودیت زمانی،بررسی تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی که
فرهنگ سازمانی و نوآوری را با استفاده از این پنج متغیر،مورد بررسی قرار دهد.
در این تحقیق برآنیم تا به سنجش میزان نوآوری در سازمان کوثر بپردازیم.
شامل یک فرضیه اصلی و 5 فرضیه فرعی میباشد:فرضیه اصلی این تحقیق به صورت زیر تعریف شده است:
بین فرهنگ سازمانی مولد با نوآوری رابطه معنیداری وجود دارد.
ویژگی جامعه آماری و محدودیت مدل این تحقیق،یک سیر تکوینی و تشریحی را از فرهنگ سازمانی،متغیرهای مورد بحث در آن و نوآوری تبیین میکند.
است:وجود ارتباط معنیدار بین فرهنگ سازمانی و نوآوری.
فرهنگ سازمانی را انتخاب نموده است که این 5 متغیر در 5 فرضیه فرعی تعریف
1-"بین تحمل ابهام با نوآوری رابطه معنیداری وجود دارد.
(12) 2)الگوی رابطهء بین میزان کنترل درونی با نوآوری رابطه معنیداری وجود دارد
متغیر پنجم از فرضیات فرعی مورد بررسی تمرکز بر اهداف در این تحقیق بوده است.
عملکرد آنها میشود که این امر،به خلاقیت و نوآوری میانجامد.
تئوریهای موجود در زمینهء موضوع تحقیق-یعنی فرهنگ سازمانی و نوآوری-از
ضریب همبستگی نیز در این تحقیق استفاده شده است تا تأیید بر شدت روابط بین
پس،میتوان نتیجه گرفت که بین فرهنگ سازمانی مولد و نوآوری در سازمان اقتصادی کوثر رابطهء مستقیم و معنیداری وجود دارد.
اقتصادی کوثر(ستادی)فرهنگی مولد است و نوآوری را در سطح سازمان تشویق
همان طور که گفته شد،این تحقیق برای بررسی فرهنگ سازمانی مولد و رابطهء آن با
گرفت که فرهنگ این سازمان یک فرهنگ مولد است که نوآوری را خود تشویق"