چکیده:
هدف اصلی این رساله، شناسایی و الگوسازی عوامل فنی، اجتماعی، فردی و رابطه ای موثر بر ادراکات و قصد پذیرندگان نوآوری درصنعت محصولات الکترونیکی است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. نمونه آماری این تحقیق شامل 373 پذیرنده ی بالقوه محصولات الکترونیکی درسطح شهر تهران هستند که پرسشنامه تحقیق به صورت تصادفی با نسبت توزیع متناسب با جمعیت مناطق تهران در میان این افراد توزیع و جمع آوری شد. اصلی ترین روش تجزیه و تحلیل داده ها، ماتریس کواریانس با رویکرد تحلیل مسیر است. نتایج این تحقیق نشان داد که از میان ویژگی های محصول جدید، متغیرهای قابلیت استفاده و مزیت نسبی بر ارزش ادراک شده و همچنین متغیر پیچیدگی بر مخاطره ادراک شده تاثیر مستقیم دارد. از میان ابعاد کیفیت رابطه نیز تنها اعتماد عام بر ارزش ادراک شده و قصد پذیرش افراد تاثیر دارد و رضایت اثر معکوسی بر مخاطره ادراک شده دارد. از میان متغیرهای شناختی نیز تاثیر کنترل رفتاری و درگیری ذهنی پذیرندگان بر قصد پذیرش نوآوری تایید نشد، اما مشخص شد نوجویی محصول- محور بر ارزش ادراک شده و قصد پذیرش افراد موثر است. در نهایت اینکه، مخاطره ادراک شده تاثیر کمتری نسبت به ارزش ادراک شده بر قصد پذیرش افراد دارد.
خلاصه ماشینی:
"از میان متغیرهای شناختی نیز تأثیر کنترل رفتاری و درگیری ذهنی پذیرندگان بر قصد پذیرش نوآوری تأیید نشد،اما مشخص شد نوجویی محصول-محور بر ارزش ادراک شده و قصد پذیرش افراد مؤثر است.
بررسی اغلب الگوهای مربوط به حوزه پذیرش نوآوری حاکی از آن است که نیت یا قصد رفتاری افراد جهت پذیرش و استفاده از فنآوری جدید تحت تأثیر همزمان نگرش و ادراکات آنها در قالب عامل سودمندی ادراک شده آن فنآوری قرار دارد[11].
به منظور پوشش اهداف تحقیق، سؤالات زیر تنظیم شده است: سؤال اول:چه عواملی از لحاظ اجتماعی،کیفیت روابط میان شرکت نوآور با پذیرنده نوآوری و آمادگی درونی پذیرنده نوآوری بر ادراکات پذیرنده نوآوری تأثیر میگذارند؟ سؤال دوم:سازوکار تأثیرگذاری عوامل فوق بر قصد پذیرش نوآوری،چگونه است؟ جهت پاسخ به سؤالات فوق نیز فرضیههای زیر طراحی شد و مورد آزمون قرار گرفت: فرضیه اصلی 1:ابعاد بازاریابی رابطهای بر ادراکات پذیرندگان نوآوری تأثیر دارند.
مقدار بیش از 0/5آماره KMO بیانگر کفایت نمونهگیری بوده و سطح معناداری صفر برای آزمون بارتلت نیز نشاندهنده مناسب بودن الگوی عاملی مورد استناد است[4]که در این تحقیق،مقادیر آزمون KMO کلیه سازهها در دامنه مجاز قرار دارد-تعهد(0/787)،رضایت(0/831)،اعتماد(0/748)، نوجویی(0/844)،شبکه اجتماعی(0/579)،درگیری(0/732)،ارزش ادراک شده(0/686)، مخاطره ادراک شده(0/746).
Consumer innovativeness and perceived risk: Implications for high technology product adoption.
An empirical study of innate consumer innovativeness, personal characteristics, and new product adoption behavior.
Innovation diffusion and relation ship marketing: An empirical study of factors influencing the intention to adopt the innovation of modular facility technology(Doctoral Dissertation).
Consumer adoption of innovative self-service technologies: A multi-method investigation(Doctoral Dissertation)."