ملخص الجهاز:
"دیدگاههای کنونی یادگیری زبان دوم اینگونه استدلال میکنند که یادگیری هنگامی اتفاق میافتد که موارد ذیل در کلاس درس فراهم شوند (شرام و گلیسان۲۶، ۲۰۰۰، ۱۵–۱۴) ● درون داد قابل درک به زبان مقصد ● محیطی تعاملی که گونههای متعددی از ابزارهای اجتماعی، زبانی و شناختی را برای ساماندهی و تغییر چگونگی شرکت در گفتوگو را مدلسازی کرده و ارائه میدهد.
در گذشته: ● پیدایش حوزههای تجزیه و تحلیل خطا و فراگیری زبان دوم ● نظریههای شناختی یادگیری بهعنوان جایگزین نظریة رفتارگرا ● مطرح شدن فرضیة ساخت خلاق ● مطرح شدن مفهوم زبان بینابینی ● توصیف توالی رشد ● مدلهای یادگیری پردازش اطلاعات در حال حاضر: ● نقش دستور همگانی ● روشهای یادگیری تعاملی ● یادگیری از طریق همیاری ● مطرح شدن روشهای یادگیری مبتنی بر احتمالات کلیدواژهها: پردازش خودکار، پیوندگرایی، پردازش کنترل شده، فرضیة ساخت خلاق، توالی رشد، تجزیه و تحلیل خطا، پردازش اطلاعات، فرضیة تعامل، توانش تعاملی، زبان بینابینی ، حافظة بلندمدت، چانهزنی معنایی، اصول، پراسنجه ها، همیاری، فراگیری زبان دوم، حافظة کوتاه مدت، دستور همگانی، محدودة تقریبی یادگیری ٥.
زبان آموزمحوری در موارد ذیل منعکس میشود: ● به رسمیت شناختن دانش پیشین زبانآموز ● به رسمت شناختن نیازها، هدفها و آرزوهای زبانآموز ● به رسمیت شناختن سبکهای یادگیری زبان آموز و اولویتهای یادگیری ● به رسمیت شناختن نظرات زبانآموز دربارة یادگیری و ماهیت فعالیتهای کلاسی در رویکردهای زبانآموزمحور بهدلیل اینکه نیازها، توقعات، دانش و استعداد زبانآموزان متفاوت است، طرح درس و تدریس اغلب بهواسطة تجزیه و تحلیل نیازها۴۸ به فرایندهای چانهزنی دوطرف تبدیل میشود."