خلاصة:
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت ، مرغوبیت ، کیفیت و ... میپردازد و در نهایت انتخاب میکند (ایمانی، ١٣٨٦). حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در حوزه خدمات ، روزبه روز مشکل تر میشود.(عزیزی، ١٣٨٧) ازاین رو هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط میان متغیرهایی همچون شهرت و نوآوری، ارزش ادراکشده و رضایت مشتری در بخش رستوران داری بر وفاداری و ابعاد آن میباشد. نمونه مطالعه شده در این تحقیق را ٢٠٢نفر از مشتریان رستوران پدیده شاندیز تشکیل میدهند. جمع آوری داده های این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه صورت گرفته است که در دو بخش ؛ سوالات عمومی و تخصصی؛ دربرگیرنده متغیرهای مورد مطالعه ، تنظیم شده است . پایایی و روایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ و شیوه روایی محتوا براساس نظر اساتید و تحلیل عاملی، مورد تایید قرار گرفته است . تجزیه و تحلیل داده های جمع آوریشده از طریق روش معادلات ساختاری انجام گرفته است . پردازش حاصل از داده ها حاکی از آن است که شهرت و نوآوری به واسطه متغیرهای ارزش ادراکشده و رضایت مشتری از رستوران میتوانند بر وفاداری و نیات رفتاری مشتری یک رستوران ممتاز تاثیرگذار باشند.
The main objective of this study is to investigate the influence of reputation and innovation، and perceived value and customer satisfaction، on loyalty to there staurantand its dimensions. The study sample comprised 202 customers of Padide Shandizrestaurant. Data were gathered through questionnaires. The surveyquestionnairewasdesignedingeneral and specializedquestionsinvolving studied variables. The reliability and validity of the instrument was verified through Cronbach's alpha coefficientand its contentvalidity was approvedbyexperts and Factor Analysis. Analysis of data was done using Structural Equation Modeling. Results show that reputation and in novationthroughperceivedvalueand customer satisfaction variables affect the behavioral intentions، and customer loyalty.
ملخص الجهاز:
"پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش شامل نامه همراه ، سؤالات عمومی و بخش سؤالات تخصصی است که سؤالات تخصصی آن دربرگیرنده متغیرهای مورد مطالعه جهت بررسی تأثیر شهرت و نوآوری مربوط به رستوران بر ابعاد وفاداری با توجه به نقش واسط ارزش ادراکشده و رضایت آن میباشد که براساس طیف ٥امتیازی لیکرت سنجیده شده اند.
نتایج پایایی و روایی بار عاملی پایایی(آلفای کرونباw) انحرا¥ استاندارد تعداد سوالات متغیرها 0 0 7 0 97 5 شهرت رستوران 0 5 0 7 0 8 نوMوری 0 1 0 89 0 7 1 رایت 0 703 0 8 0 9 ارزش ادرا شده 0 8 0 93 1 01 5 وفاداری تجزیه و تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیه ها، تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس ٢٠ به کارگرفته شده است و برازش کلی مدل و برازش مدل اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه در این نرم افزار انجام گرفت که به ترتیب در جدول های ٢ و ٣ ارائه گشته است .
پیشنهادات براساس تحقیقات صورت گرفته و نتایج حاصل از آن ، نوآوری و شهرت بر رضایت و ارزش ادراکی فرد تأثیر میگذارد و از این طریق بر ابعاد رفتاری و تصمیمات آن مؤثر است ، میتوان عنوان کرد نوآوریها تجربه مشتری از رستوران را ارتقا و بهبود میدهد و بر کیفیت خدماتش درمقایسه با رقبایشان تأکید میکند.
Ryua, K, Hanb, & H,Tae-Hee. K (2008) ,The relationships among overall quick-casual restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions, International Journal of Hospitality Management, 27, 459-469."