ملخص الجهاز:
"به عبارت دیگر رشد شناختی و اجتماعی، که نتیجة فراگیری زبان محاورهای است، کودکان را هنگام ورود به دبستان با شالودههای دانش و یادگیری آشنا میسازد و این شالوده، خود، پیشزمینة تعامل معنادار آنها را با محیطهای آموزشی فراهم میکند.
نکته مهمی که نباید مورد غفلت قرار گیرد آن است که بهدلیل همزمانی این دو فرآیند، در زبان خارجی زبانآموزان به محیط زبانی چند رسانهای نیاز دارند تا بتوانند در آن از حواس چندگانه استفاده کنند.
در حقیقت سواد خواندن و نوشتن در زبان خارجی به زبانآموزان کمک میکند که آنچه را میشنوند بهصورت متن نوشتاری نیز ببینند و این خود به رشد توانش زبانی آنها کمک می کند.
یکی از عواملی که میتواند رشد سواد خواندن و نوشتن در زبان دوم و خارجی را تسریع کند توجه به محتوای متون است، چرا که نوع محتوا میتواند علاقه و انگیزة لازم را برای سوادآموزی تقویت، یا حتی تضعیف، کند."