خلاصة:
در عصر حاضر، کارآفرینی در سطح سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سطح فردی می تواند به عنوان مزیت رقابتی عصر جدید تلقی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی در محیط آشفته شرکت های کوچک و متوسط صورت گرفته است . این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی ، از حیث روش به دست آوردن داده ها از نوع توصیفی همبستگی و از نظر نوع داده های گردآوری شده که به وسیله پرسشنامه به دست آمده اند، از نوع کمی است . برای سنجش ابعاد عملکرد از پرسشنامه استاندارد ورهیز و مورگان ، گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه استاندارد کوین و اسلوین ، ظرفیت جذب ، پرسشنامه استاندارد جانسن و آشفتگی بازار از پرسشنامه استاندارد جاووسکی و کوهلی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق ، از مدیران ارشد کسب و کارهای کوچک و متوسط عضو پایگاه اطلاع رسانی صنایع کوچک و متوسط انتخاب شد. تحلیل داده های گردآوری شده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که ظرفیت جذب رابطه بین عملکرد و گرایش کارآفرینانه را در بازار آشفته تقویت می کند. یافته های این پژوهش می تواند به مدیران و تحلیلگران شرکت ها در شناسایی شرایط بازار و عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شرکت هایشان کمک کند.
Nowadays, entrepreneurship at the organizational level and entrepreneurial attitude at the individual-level can be seen as a competitive advantage in the new era. This study aimed to investigate the relationship between entrepreneurial orientation and performance of SMEs in the disturbance environment. While it is essentially an applied research, a questionnaire was employed to collect the data within a descriptive survey. To measure the dimensions of the organizational performance Vorhies and Morgan’s standard questionnaire, to measure entrepreneurial attitude, Covin and Lampkin’s standard questionnaire, to measure absorptive capacity, Janson’s standard questionnaire and to measure market turbulence, Jaworski and Kohli’s standard questionnaire were used. Senior executives of small and medium businesses, the member of small and medium industries Information Center were selected as the population of the investigation. Analyzing collected data by Structural equation modeling demonstrated that absorptive capacity strengthens the EO–performance relationship in turbulent markets. The findings help managers and company’s analysts to identify the market conditions and factors affecting the company's performance.
ملخص الجهاز:
"نوآوری مقاله نیز در بررسی همزمان یک تعدیل گر داخلی (ظرفیت جذب به عنوان یک قابلیت پویا در سطح شرکت ) و یک تعدیل گر خارجی 1- Entrepreneurial orientation (آشفتگی بازار به عنوان یک عامل تأثیرگذار محیطی ) در تعامل بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد شرکت های کوچک و متوسط است .
روش جمع آوریداده ها و ترکیب نمونه با توجه به این که هدف تحقیق ، بررسی نقش تعدیل گر ظرفیت جذب بر رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد شرکت های کوچک و متوسط است ، بنابراین از روش شناسی مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است .
یافته های تجربی این تحقیق هماهنگ با تحقیقات کوین و لامپکین (٢٠١١)، انجلن و همکاران (٢٠١٤) و ریراپ و فلدمن (٢٠١١) نشان می دهند که ظرفیت جذب ، به ویژه در بازار آشفته ، ارتباط بین عملکرد و گرایش کارآفرینانه را تسهیل می کند.
Entrepreneurial orientation, firm performance, and the moderating role of transformational leadership behaviors, Journal of Management (in press).
The moderating effect of social capital and environmental dynamism on the link between entrepreneurial orientation and resource acquisition, The journal of Quality & quantity.
E. (2007), Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth», Industrial Marketing Management, 36, 651–661 34-Jansen, J.
, (2014), Entrepreneurial Orientation in low- and medium-tech industries: The need for Absorptive Capacity to increase performance, European Management Journal 32 (2014) 761–769 53-Shepherd, D; Covin, G."