خلاصة:
در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان بـرای شـناخت اسـتراتژی بـه جنبـه هـای شناختی و ساختارهای ذهنی مدیران معطوف شده است. این دسـته از محققـان معتقـد هسـتند برای اینکه با نحوة شـکل گیـری و پیـدایش اسـتراتژیهـا آشـنا شـوند، بایـد بـه سـراغ ذهـن استراتژیستها بروند و بهنوعی به رمزگشایی این جعبة سیاه بپردازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف «آشنایی با فرایند تفکر استراتژیک مدیران و همچنین بررسی شباهت میان فراینـد تفکـر آنان» انجام گرفته است. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبههـای نیمـه سـاختاریافته و بـه کمک تکنیک استخراج استعارهای زالتمن است کـه بـا 18 مـدیر از دو شـرکت صـنعت لبنیـات مصاحبه هایی انجام شد. روش تحلیل یافته ها طبق دستورالعمل این تکنیک، بر اسـاس رویکـرد نوخاستة نظریة دادهبنیاد است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشـان مـیدهـد مـدیران یـک شرکت از مدل ذهنی مشترکی در فرایند تفکر استراتژیک استفاده میکنند که این شباهت مـی- تواند به دلیل ارتباطات و تجربة کاری مشترک آنها باشد. به علاوه با مقایسة مدل ذهنی مشترک در دو شرکت، شباهت معناداری در فرایند تفکر آنان پیـدا نشـد، امـا میـان سـاختارهای ذهنـی مدیران دو شرکت شباهتهایی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
بررسي مدل هاي ذهني مديران در فرايند تفکر استراتژيک طاهره ندافي ١، محمد ابويي اردکان ٢، آرين قلي پور٣ در سال هاي اخير توجه بسياري از محققان بـراي شـناخت اسـتراتژي بـه جنبـه هـاي شناختي و ساختارهاي ذهني مديران معطوف شده است .
نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشـان مـي دهـد مـديران يـک شرکت از مدل ذهني مشترکي در فرايند تفکر استراتژيک استفاده مي کنند که اين شباهت مـي - تواند به دليل ارتباطات و تجربة کاري مشترک آنها باشد.
Mental Model اخيرا بسياري از تلاش هاي دانشمندان علاقه مند به شناخت استراتژيک ، بر توسعه و ارزيـابي تکنيک هاي نگاشت شناختي ١ متمرکز است تا بتوانند به ماهيت و اهميت بازنمودهاي ذهني افـراد از موضوعات استراتژيک پي ببرند.
نتايج اين پـژوهش نشـان داد که چنين روش شناسي به مديران ارشد سازمان کمک مي کند تا در سازمان براي تفکر استراتژيک چارچوبي مشترک ايجاد کنند، همچنين با ديدگاه هاي يکديگر آشنا شوند و مدل هاي ذهني خـود را توسعه دهند (اوزن و آلنگين ، ٢٠٠٧).
شباهت هاي ميان مدل هاي ذهني مديران دو شرکت ٣٠ سازه و ٢٨ رابطه ميان سازه ها در نقشة اجماعي هر دو شرکت مشترک هستند که در شکل ٤ نشان داده شده است .
Validating a method for mapping managers' mental models of competitive industry structures.
The role of shared mental models of strategic thinking in the development of organisational strategy.
Exploring the interconnectedness among strategy development, shared mental models, organisational learning and organisational change.
The importance of individual mental models for strategic thinking in organisations.