خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر استراتژی ورود به بازارهای بینالمللی است. بدین منظور ابتدا با توجه به بررسی ادبیات موضوع انواع استراتژی ورود در دودسته کلی استراتژیهای صادراتی و غیر صادراتی قرار گرفتند و در مرحله بعدی عوامل موثر بر استراتژی شناسایی و در دو عامل عوامل خاص شرکت و عوامل موانع ورود جمعبندی گردیدند. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل، مدیران و یا کارشناسان فروش و بازاریابی شرکتهای فعال در حوزه خشکبار استان آذربایجان غربی میباشند که با توجه به آمارهای بهدستآمده از اتاق بازرگانی 32 شرکت در این حوزه در استان فعال میباشند. با توجه به حجم محدود جمعیت، تمام جمعیت (مدیران، مدیران و یا کارشناسان فروش و بازاریابی) برای اندازه نمونه بر اساس روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه استاندارد بهدستآمدهاند که در بین جامعه آماری توزیع گردیده است. از بین پرسشنامههای توزیعشده 61 پرسشنامه دریافت شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از معادلات ساختاری (رویکرد حداقل مربعات جزئی) از طریق نرمافزار Smart PLS2 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل اندازه شرکت، تجربه بینالمللی، ویژگیهای مدیریتی، موانع تعرفهای، فاصله جغرافیایی، فاصله فرهنگی بر انتخاب استراتژیهای صادراتی ورود به بازارهای بینالمللی تاثیر دارد. همچنین تاثیر متغیر نوع محصول و موانع غیر تعرفهای بر انتخاب استراتژی صادراتی تایید نشد؛ اما تاثیر متغیر نوع محصول و موانع غیرتعرفهای بر انتخاب استراتژی غیر صادراتی ثابت شد.
ملخص الجهاز:
لذا با توجه به مجموعه مطالب گفته شده ، مسئله اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به این سؤال است که آیا عوامل خاص شرکت و موانع ورودی در کشور مبدأ انتخاب استراتژی ورود به بازارهای بین المللی را تحت تأثیر قرار میدهد یا خیر؟ این مطالعه در شرکت های فعال در حوزه محصولات خشکبار استان آذربایجان غربی انجام شده است .
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل خاص شرکت (نوع محصول ، اندازه شرکت ، تجربه بین المللی، ویژگیهای مدیریتی) و موانع ورودی (موانع تعرفه ای، موانع غیرتعرفه ای، فاصله جغرافیایی، فاصله فرهنگی) بر انتخاب استراتژی ورود به بازارهای بین المللی شرکت های فعال در حوزه خشکبار است .
توسعه فرضیه ها و مدل مفهومی پژوهش با توجه به مطالب گفته شده در بخش مبانی نظری پژوهش و تحقیقات قبلی صورت گرفته ، ابتدا از انواع دسته بندی استراتژیهای ورود در این پژوهش استراتژیهای ورود به بازار بین المللی دودسته کلی روش های صادراتی و غیر صادراتی انتخاب شد و سپس عوامل مؤثر بر آن ها شناسایی و در دو گروه عوامل خاص شرکت و عوامل مربوط به موانع ورودی قرار گرفتند.
با بررسی فرضیه های پژوهش مشخص شد که عوامل خاص شرکت و موانع ورودی بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بین المللی تأثیر مثبت دارند.