خلاصة:
بازیپردازی یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی مبتنی بر فناوری میباشد که رشد قابل توجهی در حوزه تجارت الکترونیک داشته است. این پژوهش با هدف سنجش تاثیر بازیپردازی بر رضایتمندی و درگیری مشتریان صورت گرفته است. مطالعه حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است که در شرکت بازرگانی سام آسیا صورت گرفته است. همچنین از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی-مقطعی است. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامهای با طیف لیکرت پنج درجه میباشد. این پرسشنامه با سه روش روایی محتوا، روایی سازه و روایی همگرا اعتبارسنجی گردید. برای سنجش پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب محاسبه گردید که برای همه ابعاد بزرگتر از ۷/۰ بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان شرکت بازرگانی سام آسیا است. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم ۴۰۰ نفر برآورد گردید. برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده گردید. از مشتریان قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داده است بازیپردازی به صورت مستقیم بر رضایت مشتریان تاثیر دارد. همچنین بازیپردازی از طریق افزایش انگیزه بیرونی نیز موجب افزایش رضایت مشتریان میشود. براین اساس به شرکت بازرگانی سام آسیا توصیه میشود با استفاده از سازوکارهای بازیپردازی در ارائه خدمات خود موجب افزایش رضایت و به تبع آن بهبود عملکرد مالی شرکت را فراهم آورند.
ملخص الجهاز:
در مدل ارائه شده براي بکارگيري بازيپردازي در شرکت بازرگاني سام آسيا هم سادگي درک و استفاده از عناصر بازي لحاظ خواهد شد و هم به اين پرسش پاسخ داده خواهد شد که آيا اين ويژگيها سودمندي نيز براي مخاطب به همراه خواهد داشت .
٤- يافته هاي پژوهش اين پژوهش جهت بررسي تاثير بازيپردازي و درگيري مشتريان بر رضايتمندي مشتريان شرکت ها در تجارت خارجي در شرکت بازرگاني سام آسيا صورت گرفته است .
آزمون فرضيه هاي پژوهش با استفاده از مدل يابي معادلات ساختاري براي سنجش تاثير بازيپردازي بر درگيري مشتريان و رضايتمندي مشتريان در شرکت بازرگاني سام آسيا از مدل معادلات ساختاري استفاده شده است .
بر اين اساس مطالعه حاضر در تلاش است به بررسي نقش متغيرهاي مدل پذيرش فناوري مبتني بر بازيپردازي و درگيري مشتريان بر رضايت مندي مشتريان تجارت بين المللي شرکت بازرگاني سام آسيا پرداخته و همچنين تاثير درگيري مشتريان را بر رضايت مندي مشتريان مورد پژوهش قرار دهد.
بطور کلي نتايج حاصل از اين پژوهش نشان ميدهد «بازيپردازي» از ويژگيهاي جديد و جذاب تجارت بين المللي است تاثير زيادي در جلب مشتريان شرکت بازرگاني سام آسيا ايفا ميکند.
(1392), The role of advisory systems in increasing the quality and efficiency of Websites and online stores, the first national conference on management and accounting in the modern World of business, economics and culture (in Persian) Oliveira, A, Rodrigues, L.
International Information Technology Conference of Iran (in Persian) Seaborn, K.